QR-code moet Payconiq doen groeien in binnen- en buitenland

door
Belga
Leestijd 2 min.

De betaalapp Payconiq wordt uitgebreid met de mogelijkheid om te betalen door een QR-code te scannen. De app wordt zo klaargestoomd om ook ingang te vinden bij de grotere winkelketens en om internationaal door te breken, zegt CEO van Payconiq Joeri Lieten. Payconiq was aanvankelijk een project van de Nederlandse bank ING, maar intussen zijn ook Belfius en KBC aandeelhouder geworden. In België aanvaarden inmiddels meer dan 39.000 handelaren betalingen met de app. Binnenkort gaat de app van start in Nederland en in Luxemburg ging Payconiq in zee met de lokale speler Digicash, die wordt omgedoopt tot Payconiq.

Tot nu toe kon de klant met Payconiq betalen door zelf de handelaar te selecteren in de app en vervolgens bedrag en pincode in te toetsen. De handelaar kwam via geolocalisatie (via de gps in de smartphone) al bovenaan in het keuzemenu te staan.

Voor handelaren die mobiel zijn, bleek dat systeem geen goeie oplossing. "Denk bijvoorbeeld aan pop-upzaken, artsen of kinesisten", zegt Lieten. "Daarnaast is een groep consumenten beter vertrouwd met de QR-code, die ook op luchthavens of concerttickets te zien is." Voortaan kan de consument dus met Payconiq betalen door de unieke QR-code van een handelaar te scannen. Ook concurrerende apps van Bancontact en SEQR gebruiken QR-codes.

Maar er zit nog meer achter de invoering van de QR-code. Payconiq heeft expansieplannen. "We willen dezelfde betaalervaring creëren in meerdere landen", zegt Lieten. Naar welke landen de app nog lonkt, is niet duidelijk. Het hoofdkantoor is onlangs verhuisd van Amsterdam naar Luxemburg, "de betaalhoofdstad van Europa".

Daarnaast lopen gesprekken met grotere ketens om Payconiq aan te bieden. Tot nu toe zijn het vooral kleine winkels die de betaalapp hebben omarmd. Het systeem met de QR-codes maakt een breder bereik mogelijk. Op die manier kunnen immers ook online aankopen afgehandeld worden.

Payconiq is inmiddels al meer dan 500.000 keer gedownload. Hoeveel consumenten de app ook daadwerkelijk gebruiken, is niet duidelijk. Volgens Lieten gaat het wel hard: tegenover begin dit jaar is het aantal transacties per maand al maal drie gegaan. Ongeveer twee op de drie transacties gebeuren bij handelaren. De rest zijn betalingen onder particulieren.

bron: Belga