Louis Talpe schrijft een boek: "Ik heb alle logica moeten laten varen"

Louis Talpe is niet alleen acteur en presentator, sinds kort mag hij zichzelf ook auteur noemen. In opdracht van Unilever schreef hij het kinderboek ‘Paniek om Amerigo'.
door
Heleen
Leestijd 3 min.

"Ik ben vereerd dat ze mij gevraagd hebben om een kinderboek te schrijven", vertelt Talpe. "In Nederland bestaat het project al jaren en staan de bekende Nederlanders te springen om eraan mee te werken. Als de traditie in ons land wordt verdergezet, ben ik heel fier dat ik samen met Julie (Taton, voormalige Miss België die het Franstalige kinderboek schreef, red.) de eerste ben die dit mocht doen."

Je hebt geen ervaring met schrijven, hoe begin je daar dan aan?

"Het verhaal moest over Sinterklaas gaan, dat was duidelijk. Maar ik wist niet goed hoever ik daarin kon gaan. Ik dacht na over verschillende insteken, maar ik bleef maar op het paard van Sinterklaas botsen. Ik heb ook echt wel iets met paarden. Het zijn prachtige edele dieren. Zo ben ik met die insteek begonnen. Probleem was dat ik vond dat het verhaal logisch moest zijn, waardoor ik de hele tijd vastliep. Pas wanneer ik dat idee losliet, zijn alle muren naar beneden gevallen. Dan wordt het heel gemakkelijk. Je moet vooral teruggaan naar vroeger en denken wat je als kind zelf leuk vond."

"Ook het schrijven zelf was geen sinecure. Eerst schreef ik alles in volzinnen, zoals een roman bijna. Gelukkig had ik dankzij de organisatie mensen bij wie ik raad kon gaan vragen. Stap voor stap heb ik mijn tekst dan aangepast naar kortere zinnen en een meer fluctuerende verhaalstijl zodat kinderen het sneller zouden snappen. De grootste uitdaging was het inkorten van de tekst en toch het verhaal spannend houden."

Heb je de smaak te pakken nu?

"Voorlopig ben ik niet van plan om nog boeken te schrijven, maar zeg nooit nooit. Wie weet maak ik ooit iets bijzonder mee dat ik wil opschrijven, zoals een sportieve prestatie."

Het doel is om kinderen aan te zetten om meer te lezen. Is dat nodig denk je?

"Voorlezen is opvoedend en zelf lezen is verrijkend. Kinderen zijn tegenwoordig veel slimmer dan volwassenen omdat ze van kleins af aan met de technologie mee zijn. Ik loop daarin kilometers achter. Maar als man van 36 vind ik lezen ook nog belangrijk, net zoals de officiële woordenschat. Daarom is het fijn om een boek vast te nemen en de juiste woorden te lezen, in plaats van alleen maar bezig te zijn met vreemde afkortingen."

Het project doet ook stof opwaaien omdat het verdoken reclame zou zijn voor Unilever. Hoe zie jij dat?

"Lagere scholen krijgen een gratis exemplaar en de boeken zijn ook individueel verkrijgbaar in dezelfde keten. Je krijgt er een als je voor 12 euro Unilever-producten koopt. De fuzz is me eerlijk gezegd een beetje ontgaan. Het kan de kinderen echt niet schelen of daar nu een logo opstaat of niet, zij zijn veel meer bezig met het verhaal."

(hdb)