Consument bepaalt hoe product gemaakt wordt

Prijs producten
AFP / J-F. Monier

Met het onlineplatform Wie is de baas kunnen consumenten zelf beslissen aan welke criteria een product moet voldoen en dus ook hoeveel het kost. Het is een Frans initiatief dat in veertien andere landen uitgerold wordt, waaronder België.

“Wie droomt er niet van om in de winkelrekken van de supermarkt producten terug te vinden die volledig overeenstemmen met zijn verwachtingen op het vlak van kwaliteit, ethiek, milieu-inspanningen en traceerbaarheid?”, klinkt het. Dat wordt binnenkort werkelijkheid. In ons land kunnen consumenten vanaf deze week hun mening geven voor een brik halfvolle melk.

Duurzamere producten

Op basis van acht vragen over onder meer de oorsprong van de melk, de verloning van de producenten en de verpakking wordt bepaald hoe de melk geproduceerd wordt. Daarmee gaan de partnerorganisaties aan de slag en de bedoeling is dat de melk vanaf januari in de rekken van supermarktketen Carrefour ligt.

“Meer en meer klanten vragen naar duurzamere producten. Met de melk van de coöperatieve vereniging komen we tegemoet aan hun vraag”, stelt Baptiste van Outryve, directeur PR van Carrefour.

Prijs afhankelijk van criteria

De startprijs van het brik halfvolle melk bedraagt 0,64 euro/liter en loopt afhankelijk van de criteria op tot 1,06 euro. Met die beslissing heeft Carrefour niets te maken, “ook niet over welk volgend product wordt gelanceerd”, klinkt het. “Het initiatief ligt bij de coöperatieve.”

In Frankrijk is het project al een klein jaar geleden gelanceerd en werden in die tijd 25 miljoen producten verkocht. Bij onze zuiderburen liggen volgens Van Outryve nu negentien producten van de coöperatieve in de rekken, zoals boter, salade, witte kaas, gehakt en appelsap.