Vijf tips om succesvol te solliciteren

Foto Pexels

Elke werkzoekende heeft weleens het gevoel dat elke motivatiebrief in een zwart gat verdwijnt. Het kan bijzonder frustrerend zijn om niets te horen van potentiële werkgevers. Paul Wolfe, senior vice president van jobsite Indeed, geeft vijf tips.

1. Wees selectief

“Dit is de belangrijkste tip. Het beste wat je kan doen om je kansen te vergroten, is elke vacature zorgvuldig doornemen op relevantie. Heb je een aantrekkelijke vacature gevonden? Stel dan de vragen: 1) Heb ik de juiste ervaring voor deze job? en 2) Wil ik deze job?”

2. Beperk je zoektocht



“Hoewel het misschien voelt alsof je meer kans op een job hebt als je op zo veel mogelijk vacatures solliciteert, is dit niet per se het geval. Uit een recent Indeed-onderzoek blijkt dat de mensen die de meeste sollicitaties uitsturen zo’n 39% minder kans maken op een positieve reactie van werkgevers.”

3. Evalueer

“Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. Evalueer elke vacature en solliciteer aan de hand van de vragen: waarom vind ik de job aantrekkelijk, heb ik de vaardigheden en ervaring die echt bij de job passen en kan ik alle vragen uit de vacature zorgvuldig beantwoorden?”

4. Wees georganiseerd

“Succesvolle werkzoekenden brengen structuur aan in hun zoektocht. Neem – net als bij het studeren voor een examen of het maken van een moeilijke opdracht – voldoende tijd voor het zoeken. Houd daarnaast bij welke sollicitaties je hebt verstuurd en wat de status ervan is.”

5. Stel een basis-cv op

“Houd een basis-cv bij de hand, zodat je het eenvoudig kan aanpassen aan iedere sollicitatie, bijvoorbeeld op het gebied van relevante ervaring. Baseer je nieuwe cv niet eenvoudigweg op de laatste versie die je gebruikte voor een andere job.”