« Partena investeert in haar werknemers »

Partena wil de deuren openen voor alle werkzoekenden, ongeacht geslacht of afkomst. “Wij kijken naar competenties.”

Ziekenfondsen maken onderdeel uit van de zorgsector. Die wordt vaak verkeerd beschouwd als een ‘softe’ sector. Sven Farasyn begon vier jaar geleden als klantenadviseur bij Partena. Klantenadviseurs zijn het eerste aanspreekpunt. Zij maken de klant wegwijs in alle zaken rond de Belgische ziekteverzekering, comfortdiensten zoals gezinszorg en bijkomende gezondheidsverzekeringen. Ondertussen is Sven Office Manager met vier kantoren in regio Leuven onder zich.



 

“Samen met mijn team moet ik uitdagende doelstellingen proberen te behalen. Dat maakt mijn job net boeiend.”

Partena stimuleert ondernemerschap en elke medewerker is mee verantwoordelijk voor het behalen van die doelstellingen.

 Bram Hostyn werkt als Manager van het Service Center, waar men via mail, telefoon en Facebook klanten verder helpt. “In principe is een ziekenfonds ook deel van de verzekeringssector. We moeten targets behalen en competitief blijven in de markt door huidige klanten te behouden en nieuwe aan te trekken.”

Petra Keisse is Business Unit Manager Dienstencheques waar met behulp van dienstencheques 1.900 poetshulpen aan de slag zijn bij 12.500 klanten. “Op zes jaar tijd zijn we enorm gegroeid. Ik heb veel vrijheid gekregen om te ondernemen, te groeien, en de business verder te ontwikkelen, alsof het om mijn eigen bedrijf gaat.”

Het werktempo bij Partena Hulp in huis is stevig, maar je krijgt er wel wat voor terug. “Het werk van mijn consulenten is nooit klaar. Klantentevredenheid is voor ons van het grootste belang. Soms zijn er wachtlijsten van klanten die op zoek zijn naar een poetshulp. We verwachten van consulenten dat ze initiatief tonen en naar een oplossing werken. De grootste voldoening ligt voor hen in de juiste fit vinden tussen klant en poetshulp. Zelf vind ik het leuk verantwoordelijkheid en deadlines te dragen.”

Opleidingen

Bij de Operationele Diensten staat Rosemarijn Blomme als Business Operations Manager aan het roer. Jaarlijks behandelen 220 gedreven klantenbeheerders méér dan 1 miljoen documenten en 250.000 vragen van onze klanten . Deze vragen zijn zéér divers: terugbetalingen van dokterskosten, een aanvraag tot vervangingsinkomen voor wie ziek is, een goedkeuring voor specifieke geneesmiddelen, dringende medische zorgen in het buitenland… “Partena investeert in onze klantenbeheerders. Samen met HR hebben we dit jaar al meer dan 2.000 uren besteed aan opleiding, en dit zonder de training on the job meegerekend.”

Mensen helpen

Wie bij Partena werkt, kan het verschil maken voor mensen in uitdagende situaties. “Wie ziek is of zorgbehoevend, heeft extra hulp nodig. Wij kunnen ervoor zorgen dat zij geen slachtoffer worden van een administratief kluwen.” “Dat geeft veel voldoening”, zegt Rosemarijn. Bram springt haar bij:

“Mensen verder helpen is de drijfveer van mijn team.”

Vrouw – man

Sven: “De meeste Office Managers zijn vrouwen bij Partena. Ik sta er niet bij stil dat ik vooral met vrouwen samenwerk.”
Petra vindt het wel jammer dat er zo weinig mannen in haar team zitten. “Mannen zijn terughoudend om bij ons te solliciteren. Ik vermoed omdat we met ‘schoonmaken’ bezig zijn en dat ze dat te vrouwelijk vinden. Dat is jammer, want er zijn momenteel veel mannen op zoek naar werk en wij hebben mooie vacatures voor consulenten én poetsmannen.”

Volgens Bram zijn er ongeveer even veel mannen als vrouwen in leidinggevende functies. “Voor mij maakt geslacht niets uit. Ik kijk naar de meerwaarde van een persoon in mijn team. Daarbij streef ik naar een evenwicht, bijvoorbeeld naar een gezonde mix van introverte en extraverte mensen.”

Bij Rosemarijn doorloopt iedereen dezelfde selectieprocedure, ongeacht geslacht, afkomst of beperking. Het zijn de testresultaten en competenties die van belang zijn. “De sollicitanten worden geleidelijk aan meer divers en dat is een goede evolutie. Meer mannen bieden zich aan, de diversiteit en complexiteit van werking is een grote troef binnen de Operationele Diensten. Wij vertegenwoordigen immers onze klanten, en die zijn ook divers.”


Enkele cijfers uitgelicht

  • Partena Ziekenfonds heeft 463.000 klanten.
  • Jaarlijks beantwoorden de medewerkers van het Service Center 400.000 telefoons en 100.000 mails.
  • Partena Hulp in huis heeft 1.900 poetshulpen in dienst, waarvan slechts 18 mannen. Tussen de 37 consulenten zit slechts 1 man.
  • De klantenbeheerders van de Operationele Diensten volgden dit jaar al meer dan 2.000 uren opleiding.