Consument draagt Belgische landbouw een warm hart toe

door
Belga
Leestijd 2 min.

De Belgische consument draagt de landbouw een warm hart toe. Dat blijkt uit een rondvraag van het internationaal landbouwsalon Agribex, dat de afgelopen acht weken een 'roadshow' organiseerde langs verschillende Belgische gemeentes. Agribex trok uit de bezoeken een aantal bevindingen en overhandigde die vandaag aan Vlaams minister van Omgeving, Natuur en Landbouw Joke Schauvliege. De resultaten zijn overwegend positief. Met de roadshow bereikte de organisatie 1.500 consumenten. "Het was onze bedoeling om naar de consument te trekken en informatie te geven over de landbouw. En dat hebben we dan ook gedaan", zegt Michel Christiaens, secretaris-generaal en beursorganisator. Agribex wou weten welke houding zij hebben ten opzichte van de Belgische landbouw. Landbouwers, zo stelde de beursorganisator, voelen zich vaak fout begrepen. Maar daarbij vroeg Agribex zich af of die perceptie wel een grond van waarheid heeft.

Uit de bevraging bleek dat een en ander niet meteen het geval is. De consument heeft wel degelijk een hart voor de landbouw. Sterker zelfs, de consument geeft de boer de derde hoogste score als het op vertrouwen aankomt. De Belgische boer krijgt een dikke 8/10 en volgt daarmee de arts en de leerkracht op de hielen. Wat de consument wel toegeeft, is dat hij weinig voeling heeft met die landbouw.

De consument heeft begrip voor intensivering van de landbouw en al zeker voor automatisering. Drie op de vijf Belgen vindt dat de boer van vandaag met respect voor het milieu en de natuur produceert. Twee op de drie Belgen ziet de boer ook respectvol omgaan met dieren.

Voor Agribex zijn de resultaten alvast hoopgevend. De consument draagt de landbouw een warm hart toe. De fipronil-saga heeft dat vertrouwen ook geen deuk gegeven. Wat de consument wel vindt, is dat de landbouwer meer aandacht moet hebben voor zijn eigen marketing. Eenentachtig pct van de consumenten vindt dat we zo weinig mogelijk voedsel moeten importeren.

Voor Agribex staat het vast dat deze campagne een goede aanloop is naar de beurs zelf. "In de eerste plaats blijft dit een vakgebeuren, maar voor ons is de consument daar meer dan welkom. De landbouwers hun eerste ambitie en missie is nog steeds: voldoende en gezonde voeding tegen betaalbare prijzen aanbieden. Wat ons in die zin verheugt, is dat de consument in dat verhaal meestapt."

bron: Belga