Vlaanderen meet temperatuur op duizenden kilometers snel- en gewestwegen

door
Belga
Leestijd 2 min.

De temperatuur van een weg in Vlaanderen kan 's winters op korte afstand sterk variëren. Om het strooien van zout te verbeteren, laat het Agentschap Wegen en Verkeer van alle snel- en gewestwegen al rijdend de temperatuur opmeten. Zo wil de overheid een recente 'thermal map' krijgen. Weersomstandigheden, het type wegdek, bomen, industrie of andere gebouwen, het zijn allemaal factoren die de oppervlaktetemperatuur op een weg kunnen beïnvloeden. 's Winters kunnen verschillen tot wel 10 graden Celsius ontstaan, zelfs over enkele kilometer afstand, zegt het Agentschap Wegen en Verkeer.

Om het strooien van zout goed te kunnen regelen, heeft de Vlaamse overheid sinds 2000 een gladheidmeetsysteem met onder meer 49 meetstations over heel Vlaanderen. Er werden eerder al temperatuurkaarten gemaakt, maar de laatste dateert van 2006. Er wordt nu aan een nieuwe kaart gewerkt.

"Het best laat je maximaal om de tien jaar een 'thermal mapping' uitvoeren, dit om verschillende redenen", klinkt het bij het Agentschap Wegen en Verkeer. "Er komen wegtrajecten bij, de samenstelling van de weg verandert en ook de omgeving verandert, met bijvoorbeeld bebouwing, beplanting, geluidswanden, industrie, enzovoort."

Zopas werd een aannemer geselecteerd, die met een speciale wagen, uitgerust met onder meer een infraroodthermometer en gps-systeem, seconde na seconde de oppervlaktetemperatuur gaat opmeten van bijna 7.000 km snel- en gewestwegen. De nachtelijke meetwerken vinden plaats tussen oktober en april, bij heldere hemel en als het koud en windstil is. Ze duren drie jaar.

"De resultaten gaan we gebruiken voor het analyseren van onze huidige meetlocaties, om te bekijken waar we eventuele meetlocaties dienen bij te plaatsen. Het eindproduct is een kaart die de strooibeslissers moet ondersteunen in het nemen van hun beslissing om al dan niet te strooien of slechts een deeltraject te strooien", aldus woordvoerder Veva Daniels.

bron: Belga