Kilometerheffing voor vrachtwagens uitgebreid naar gewestwegen

Kilometerheffing voor vrachtwagens uitgebreid naar gewestwegen

Vanaf 1 januari wordt het bestaande netwerk van autosnelwegen en gewestwegen waar een kilometerheffing voor zware vrachtwagens geldt, uitgebreid met zes gewestwegen. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) vandaag bevestigd in de bevoegde commissie van het Vlaams Parlement. In de commissie Mobiliteit kwam Filip Boelaert, de secretaris-generaal van het departement Mobiliteit en Openbare Werken, toelichting geven bij de evaluatie van 1 jaar kilometerheffing. Zijn conclusie is dat er op lokaal niveau hier en daar een verschuiving van het vrachtverkeer van de snelwegen naar het onderliggend wegennet wordt vastgesteld, maar dat er geen sprake is van een algemene stijging van vrachtverkeer op onbetolde wegen.

Een grondige verkeersanalyse op 451 meetpunten bracht aan het licht dat er op ongeveer zeventig tracés in Vlaanderen sprake is van een significante stijging van het vrachtverkeer. Het departement Mobiliteit stelt daarom voor om het tolnetwerk met zes gewestwegen uit te breiden om het “ontwijkingsgedrag” tegen te gaan. Het gaat om de N14 tussen de R16 (Lier) en de E34, de N73 tussen Heppen en de N762 in Kinrooi, de N42 tussen de N8 en de grens met Wallonië, de N43 tussen de R8 (Kortrijk) en de R4 (Gent), de N35 tussen Deinze en de N37 (Tielt) en opnieuw de N35 tussen N37 (Pittem) en de N330.



Minister van Mobiliteit Weyts volgt het voorstel van het departement, maar waarschuwt dat “als je sluipverkeer wil weghalen van een gewestweg, je geen aanleiding mag geven tot het verschuiven van dat sluipverkeer naar het onderliggende wegennet, bijvoorbeeld de Dorpsstraat en de Schoolstraat”. De zes tracés zullen per 1 januari in het tolnetwerk opgenomen worden, voor de ongeveer 60 andere verbindingen waar sluipverkeer werd vastgesteld, volgt de conclusie tegen de zomer van 2018. “We hebben nog niet beslist dat daar géén tolweg komt. Neen, we bekijken welke maatregelen het meest effectief zijn, zodat er geen verschuiving van het sluipverkeer komt”, aldus minister Weyts.

bron: Belga