ValuesTV wordt nieuw cultureel-maatschappelijk mediaplatform

door
Belga
Leestijd 2 min.

In 2018 wordt ValuesTV gelanceerd, een nieuw mediaplatform voor culturele en maatschappelijke meerwaardezoekers. Een crossmediaal project met videosite, radiozender, magazine en applicatie voor verhalenvertellers. De zender wil vanaf 1 januari maatschappelijke onderwerpen als cultuur, zingeving, geschiedenis, zorg, ontwikkelingssamenwerking en ecologie behandelen. ValuesTV wil aan zogenaamde 'slow journalism' doen, verhalen tijd geven. Op 1 januari gaat het webportaal van start met het thema 'zingeving'. "Het aanbod zal op waarden en verbinding gericht zijn. De zender zal niet competitief zijn voor het bestaande aanbod, maar aanvullend", zegt voorzitter Leo Neels, die in 1989 nog directeur generaal was van de toen beginnende commerciële zender VTM. "We gaan geen reclamespots of banners gebruiken. Enkel voor boodschappen van non-profitorganisaties en om hun verhalen aan te kondigen", zegt CEO Johan Vencken.

De nieuwe zender onderhandelt met Telenet en Proximus-TV om het programma-aanbod ook op het klassieke televisiescherm te programmeren, maar niet achter een betaalmuur. De financiering moet komen van sponsordeals, filantropie en partnerschappen. "Over het businessmodel willen we nog niet veel zeggen, maar we gaan het anders doen", aldus Neels. "We gaan niet lopen voor we kunnen stappen. Maar er zijn steeds meer ondernemers die investeren in niet materiële zaken. We zijn ervan overtuigd dat we ons kunnen positioneren zonder competitie met degenen die hun inkomsten in de advertentiemarkt zoeken." De zender geeft in haar statuten uitdrukkelijk aan geen winst na te streven.

De directie van ValuesTV heeft met minister van Cultuur Sven Gatz al overlegd over het initiatief, maar vraagt geen overheidssteun. Wel zal de zender zich beroepen op subsidiekanalen als het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) om content te financieren.

bron: Belga