Nationaal Platform tegen Massafraude al 46.000 keer gecontacteerd sinds februari 2016

door
Belga
Leestijd 1 min.

Het Nationaal Platform tegen Massafraude, dat de FOD Economie op 22 februari 2016 opstartte als meldpunt voor slachtoffers van misleiding, bedrog, fraude of oplichting, had op 31 augustus 2017 al 46.436 meldingen ontvangen. Dat blijkt uit het antwoord van federaal minister van Werk Kris Peeters op een schriftelijke vraag van Leen Dierick (CD&V).

De meeste meldingen aan dit Platform (https://meldpunt.belgie.be) hadden betrekking op telefonische marketing (8.483), fraude bij online kopen en verkopen (6.368), ongewenste mails, spam, phishing en spoofing (3.491), spookfacturen (3.227), een verkeerde of geen levering (2.482), ongevraagd een pakket of dienst ontvangen (1.125) en misleidende of bedriegelijke reclame (1.077).

Wie een probleem meldt, wordt doorverwezen naar de bevoegde dienst die een advies op maat verstrekt en mogelijk een onderzoek instelt. In de meeste gevallen werd doorverwezen naar de Economische Inspectie (43.824), gevolgd door de federale gerechtelijke politie (13.535), de consumentenombudsdienst (6.764), de FOD Financiën (1.434), Sociale Inlichtingen en -Opsporingsdienst (589), de Ethische Commissie voor telecommunicatie (125) en dergelijke.

"De Economische Inspectie heeft geen reacties ontvangen met betrekking tot de verstrekte adviezen en gaat er daarom van uit dat deze werkwijze voldoening schenkt", aldus Peeters. Tijdens een overlegvergadering in maart 2017 werden enkele technische aanpassingen voorgesteld. Volgens Peeters hebben al enkele nieuwe partners laten weten te willen aansluiten bij dit platform.

bron: Belga