Facebook experimenteert met betaalde nieuwsfeed

Facebook wil de nieuwsfeed een make-over geven. Het socialemediabedrijf experimenteert momenteel met een nieuw soort feed waarin enkel betaalde posts zichtbaar zijn, naast de posts van familie en vrienden.

Het nieuwe systeem wordt enkele maanden uitgetest in zes landen, waaronder Slovakije, Servië en Sri Lanka. Het opzet is dat alle berichten die niet betaald zijn door paginabeheerders verdwijnen uit de nieuwsfeed. Ze zijn nog wel leesbaar, maar ze komen terecht op de ontmoetingsplek, een ander nieuwigheidje dat Facebook recent introduceerde.



Daar komen normaal gezien enkel berichten, evenementen en groepen die een gebruiker nog niet kent, maar interessant kan vinden. Op die plek zouden dus ook de onbetaalde posts terechtkomen.

Grote gevolgen

Als deze update wereldwijd wordt uitgerold, zijn de gevolgen groot. Paginabeheerders zagen de interactie op hun platform terugvallen met 60 tot 80%. En een onderzoek van een journalist van de Slovaakse krant Dennik N toonde aan hoe sterk het verkeer van Facebook richting 60 Slovaakse nieuwswebsites aanzienlijk daalde bij de introductie van de nieuwe nieuwsfeed.

Adam Mosseri, het hoofd van nieuwsfeed bij Facebook, stelt dat het gaat om een initiële test en dat er voorlopig nog geen plannen zijn om het systeem wereldwijd uit te rollen. “We luisteren naar wat onze gebruikers willen en proberen voor hen de nieuwsfeed aan te passen aan hun noden”, klinkt het.

Verplicht betalen? 

Daarnaast stelt Mosseri ook dat Facebook uitgevers niet wil verplichten om te betalen voor berichten. “We willen enkel begrijpen of mensen hun persoonlijke en publieke berichten liever van elkaar gescheiden zien”.

De test toont alleszins aan hoe nieuwe, digitale mediabedrijven voor hun inkomsten deels afhankelijk zijn van Facebook. Eén beslissing van het bedrijf kan hun economisch model helemaal op zijn kop zetten.