Drie vierde zwangere werkende vrouwen gediscrimineerd op de werkvloer

Drie vierde zwangere werkende vrouwen gediscrimineerd op de werkvloer
Foto Pexels

Drie op de vier zwangere vrouwen worden op de werkvloer geconfronteerd met een of andere vorm van discriminatie. De campagne ‘Mama blijft aan boord’ wil de toekomstige moeders bewust maken van hun rechten op de werkvloer.

Een zwangerschap zou in principe een periode van opperste geluk moeten zijn, maar een vrouw kan op professioneel vlak negatieve effecten ondervinden van de baby van de buik. Zo onderzocht het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen hoe er op de werkvloer gereageerd wordt op een zwangere werknemer.



Uit de bevraging blijkt dat drie op de vier vrouwen die in verwachting zijn, een of andere vorm van discriminatie ervaren op kantoor. In de hoop van dat cijfer naar beneden te halen, lanceerde het instituut de drie maanden durende campagne ‘Mama blijft aan boord’. Het doel is om vrouwen bewuster te maken van hun rechten tijdens hun zwangerschap.

Gepest of ontslagen

“We zijn dolblij met de geboorte van Emma. Op het werk zijn ze dat niet”, is de slogan die de posters en sensibiliseringsfolders van de campagne siert. Nog te vaak wordt een zwangerschap als slecht nieuws gezien op het werk, blijkt uit de studie. Van de zwangere werknemers werd al 22% het slachtoffer van directe discriminatie, zoals het weggepest of ontslagen worden, en 69% kreeg al te maken met indirecte discriminatie, zoals het mislopen van een bonus door een verminderde aanwezigheid.

Discriminatie op basis van geslacht

De campagne moet zwangere vrouwen en vrouwen die overwegen om moeder te worden, bewust maken van het feit dat zij niet gediscrimineerd, afgewezen of geïntimideerd mogen worden op grond van hun zwangerschap of moederschap. Juridisch gezien is deze vorm van discriminatie gelijkgesteld met discriminatie op grond van geslacht.

Het instituut roept de vrouwen op om zich niet schuldig te voelen voor hun zwangerschap en moedigt hen aan om informatie in te winnen en een melding in te dienen via hun gratis nummer. De campagne wordt verspreid via de zorginstellingen en zal aanwezig zijn op de sociale media.