CD&V: "IQ is geen vaststaand gegeven"

door
Belga
Leestijd 1 min.

CD&V staat niet achter het voorstel van N-VA-parlementslid Koen Daniëls om het IQ van scholieren te meten, zodat kan worden nagegaan of het gelijke onderwijskansenbeleid (GOK) van de overheid haar doel bereikt. "Een IQ is geen vaststaand feit, maar iets dat continu in ontwikkeling is", zegt CD&V-onderwijsspecialiste Kathleen Helsen vandaag. Uit een onderzoek van het Rekenhof blijkt dat de kansen voor kansarme kinderen in het gewone basisonderwijs op vijf jaar tijd nauwelijks verbeterd zijn. Nochtans voert de Vlaamse overheid sinds 2002 een gelijke onderwijskansenbeleid, waarbij ze basisscholen extra lestijden en werkingsmiddelen toekent voor kansarme kinderen. N-VA-lid Koen Daniëls stelde daarop voor om het IQ van leerlingen te meten en na te gaan welke progressie ze maken.

"Een IQ is geen vaststaand feit, maar iets dat continu in ontwikkeling en veranderlijk is", zegt Helsen. "Het IQ meten is dus niet relevant omdat de context heel bepalend is. We merken dat als een kind kansen krijgt en gestimuleerd wordt het IQ stijgt en dat als dat niet gebeurt, het IQ daalt."

Volgens Helsen is dat net waar onderwijs het verschil kan maken. "Het onderwijs moet een omgeving creëren waar kinderen kansen krijgen en gestimuleerd worden en moet daarvoor ook voldoende middelen en mankracht krijgen krijgen. Enkel het IQ van een kind meten heeft weinig zin."

bron: Belga