Een op zeven jongeren plaatst nepfoto’s op vakantie

Een op zeven jongeren plaatst nepfoto's op vakantie
Foto Pexels

Een jongere op zeven plaatst tijdens zijn vakantie valse foto’s op sociale media. Bij een derde kiest zijn reisbestemming mee op basis van het fotogeniek karakter van de bestemming.

Het reisbureau Expedia heeft onderzocht hoe Belgische jongeren omgaan met vakantiefoto’s op social media. Uit de enquête blijkt dat het oproepen van jaloezie een belangrijke motivatie is. Om dit doel te bereiken willen ze ver gaan. Zo geeft bijna een derde van de ondervraagden aan dat zij bij het zoeken naar een reisbestemming al in overweging nemen of ze er interessante foto’s voor social media kunnen maken, en gaat een op de zeven zelfs zo ver dat ze op vakantie nepfoto’s plaatsen.

Toeristen verwijderen uit achtergrond



Zo’n 43% van de ondervraagden geeft aan dat zij naar social media keren voor reisinspiratie. Meer dan de helft van de ondervraagden geeft ook aan weleens jaloers te zijn bij het zien van vakantiefoto’s. Voor vrouwen is dit zelfs 62%. Dit kan ook een reden zijn waarom sommige jonge vakantiegangers (13%) hun foto’s manipuleren voor de meeste likes. Zo fotoshoppen zij zichzelf bijvoorbeeld voor een monument of verwijderen ze toeristen in de achtergrond.

De vakantiekiekjes die het meest aanspreken zijn natuur (68%), unieke locaties (55%), verre vakantiebestemmingen (47%) en ‘echtheid’ (42%). Voor mannen is ook humor een bonus (32%), terwijl dit voor vrouwen minder belangrijk is (25%). Zij vinden het dan weer een stuk belangrijker dan mannen om lokale bevolking in een vakantiefoto te zien.