"Koppel Blue-bike aan abonnement NMBS"

Blue-bike
Belga / S. Gremmelprez

Om meer mensen te overtuigen om met de fiets en trein naar het werk te gaan, wil sp.a de abonnementen van Blue-bike integreren in die van de NMBS. Maar de vervoersmaatschappij staat op het punt haar aandelen in de fietsen net te verkopen.

Een Blue-bike is een blauwe fiets van de NMBS die te huur is in 53 treinstations in België. Om ze te kunnen gebruiken moet je een abonnement nemen en betaal je per dag dat je de fiets ontleent. Volgens David Geerts, spoorspecialist van de sp.a, is er nog een enorm potentieel om mensen meer gebruik te laten maken van de combinatie fiets en trein. “In ons land werden er vorig jaar 180.000 ritten gedaan met een Blue-bike. Dit is maar liefst een verzesvoudiging tegenover 2013, maar er is een enorm groeipotentieel als je kijkt naar buitenlandse voorbeelden zoals Nederland. Bij onze noorderburen worden bijna drie miljoen ritten gedaan met gelijkaardige fietsen. Dat leidt tot 30% meer treinritten”, stelt hij.

Meer fiets nemen

De volksvertegenwoordiger pleit ervoor om Blue-Blike te integreren in de abonnementen van de NMBS. “Daardoor zullen meer mensen geneigd zijn om de fietsen te gebruiken in plaats van de wagen en zal het dus ook rendabel worden”, meent hij. “De NMBS wil nu van de Blue-bike af en zijn meerderheidsaandeel verkopen naar andere spelers. Dit is onbegrijpelijk, zeker gezien het Nederlandse voorbeeld.”

Focussen op kerntaak

De vervoersmaatschappij bevestigt dat er kandidaten zijn om haar aandeel in Blue-mobility, het bedrijf achter de fietsen, over te nemen. Bovendien wil de NMBS zich vooral focussen op haar kerntaken, reageert woordvoerder Dimitri Temmerman. “En dat is mensen vervoeren.”

;