Prioriteit is snelle opening Hermann-Debrouxviaduct, maar afbraak op lange termijn

Prioriteit is snelle opening Hermann-Debrouxviaduct

“De prioriteit vandaag is de opening, zo snel mogelijk, van het Hermann-Debrouxviaduct, maar voor de Brusselse regering heeft het viaduct op termijn geen plaats meer in de gewestelijke mobiliteit.” Dat verklaarde Brussels minister voor Mobiliteit Pascal Smet tijdens een actualiteitsdebat in de commissie Infrastructuur van het Brussels Parlement. Smet wees erop dat een afbraak van het Hermann-Debrouxviaduct niet zo eenvoudig is als die van het Reyersviaduct. In november stelt hij zijn investeringsplan voor de bruggen voor.
De commissieleden confronteerden de minister met zijn verklaring van net een week geleden in dezelfde commissie. “De toestand van de bruggen blijkt niet zo erg te zijn als sommigen zeggen”, zei hij toen tijdens een debat over het investeringsplan voor de tunnels. “Ofwel bent u onbekwaam, ofwel bent u onverantwoord”, wierp Vincent De Wolf (MR) Pascal Smet voor de voeten. “Het is weinig begrijpelijk dat het tot vorige donderdag geduurd heeft om tot een grondige controle te komen van het belangrijkste viaduct in ons gewest. Deze controle heeft aangetoond dat de staat van het Hermann-Debroux viaduct zo slecht is dat dit niet langer kan openblijven”, stelde Cieltje Van Achter (N-VA). Bruno De Lille (Groen) en Céline Delforge (Ecolo) vroegen zich af of de hoge kosten voor een herstelling wel nodig zijn als het viaduct op termijn weg moet.

Pascal Smet gaf de commissie een uitvoerig overzicht van de verschillende stappen die geleid hebben tot de sluiting van het viaduct zaterdag. De minister lichtte toe dat het interne onderzoek van het viaduct heeft uitgewezen dat er voor een strook van 10 meter een risico bestaat dat de draagcapaciteit niet meer even hoog is als oorspronkelijk.



Vanaf vandaag onderzoekt een laboratorium van de Luikse universiteit de ernst van het fenomeen met mechanische analyses en de oorzaak van het probleem via fysisch-chemische tests van het beton. Op 6 oktober werd een aanbesteding gestuurd naar drie studiebureaus. Maandag worden hun biedingen ingewacht en wordt het contract toegewezen. Vanaf dinsdag kan de grondige studie van de risico’s op korte termijn starten. Woensdag worden de resultaten van de tests verwacht en volgt de evaluatie met beslissing over de verdere sluiting van het viaduct.

bron: Belga