Dove verontschuldigt zich voor racistische advertentie op Facebook

door
Belga
Leestijd 1 min.

Het schoonheids- en cosmeticamerk Dove heeft zich verontschuldigd voor een advertentie voor één van zijn bodylotions nadat de reclame op sociale media als racistisch werd bestempeld. In de drie seconden durende video, die gepost werd op Doves facebookpagina, metamorfoseert een zwarte vrouw in een blanke na het uittrekken van haar T-shirt. De blanke vrouw "verandert" op haar beurt in een Aziatisch type. Het na elkaar plaatsen van de vrouwen impliceert dat dat de blanke vrouw 'schoner' is na gebruik van de bodylotion, aldus de criticasters. De advertentie is intussen verwijderd.

De reacties op Doves verontschuldigingen waren bijna uitsluitend afwijzend. Sommige internauten roepen op om het merk te boycotten via de hashtag "BoycottDove".

Ook in 2011 en 2013 kreeg Dove al de kritiek van racistische advertentiecampagnes. Voor haar reclamecampagne "Dove Campaign for Real Beauty" (gestart in 2004) kreeg Dove daarentegen goede kritieken omdat daar, in plaats van de klassieke geretoucheerde beelden van dunne modellen, gewone vrouwen van verschillende leeftijden en met verschillende lichaamsvormen en etnische achtergronden centraal stonden.

Het merk Dove is eigendom van Unilever.

bron: Belga