Bpost neemt pakjesbedrijf over

Bpost neemt het Amerikaanse pakjesbedrijf Radial over. Het Belgische postbedrijf legt 820 miljoen dollar (ongeveer 700 miljoen euro) op tafel.

Radial, gevestigd in de staat Pennsylvania, stelt 6.700 mensen tewerk. Het bedrijf verwerkte vorig jaar in zijn 24 distributiecentra meer dan 306 miljoen pakjes en verwacht dit jaar een omzet van circa 1 miljard dollar (850 miljoen euro). Radial is na Amazon de nummer twee van de Amerikaanse pakjesmarkt.



Meer dan pakjes alleen

Het pakjesbedrijf is gespecialiseerd in zowat alles wat met e-commerce te maken heeft. In de eigen distributiecentra zet Radial de zendingen naar de consument klaar en daarbij levert het de diensten rond onder meer de betaling, belastingen, transportbeheer en ook de retourzendingen. Ook verzorgt het de klantendienst met een eigen callcenter. Klanten in de VS zijn Adidas, Levi’s, Estee Lauder, Ralph Lauren en Godiva. Wat het bedrijf niet doet, is de ‘front office’ van een webwinkel, het transport naar de eigen distributiecentra en het eindtransport naar de klant.

Aandeel daalt

“Deze overname betekent een grote sprong voorwaarts voor bpost en is van cruciaal belang om een leidende speler te worden in de logistieke dienstverlening voor e-commerce, zowel in de Benelux en Europa als wereldwijd”, zei bpost-topman Koen Van Gerven (foto).

Beleggers reageerden niet erg enthousiast op het nieuws. Het aandeel dook in de loop van de dag zo’n 4% naar beneden. Dat komt doordat de overname pas vanaf 2020 zal bijdragen tot de winst. Eerder probeerde bpost al het Nederlandse PostNL in te lijven, maar die deal sprong af. Het is niet de eerste stap van het Belgische postbedrijf in de Verenigde Staten. Begin 2013 verwierf het een meerderheid van de aandelen in het Amerikaanse postbedrijf Landmark Global.