Belg drinkt meer champagne

Belg drinkt meer champagne
Belga / E. Lalmand

De Belg heeft vorig jaar meer champagne uitgeschonken dan het jaar voordien. De thuisconsumptie in België steeg het afgelopen jaar met 6,7% in volume en zelfs 15% in waarde.

België is een dorstig land. Getuige daarvan is onze uitgebreide biercultuur, maar tegen een glas champagne zeggen we ook geen ‘neen’. Ons land is zelfs uitermate belangrijk voor de Franse champagneproducenten. Het is de zesde markt voor champagne met 5,57% van alle export van champagneflessen.



Het verbruikte volume in België steeg vorig jaar met 6,7%, de omzet zelfs met 15%. Die cijfers werden meegegeven tijdens de Belgische dag van de champagnewijnen in Koksijde. De toename heeft te maken met de diversifiëring in de consumptie van champagne en de belangstelling van de Belgische consumenten voor het hogere gamma, met een stijgende interesse voor speciale cuvées, roséchampagne en millésimés.

Nieuw-Zeeland heeft heel wat te vieren

De champagnesector doet het wereldwijd goed. Vorig jaar was de export van champagnewijnen goed voor een omzet van 4,71 miljard euro, het op één na hoogste cijfer ooit. Dat zei Thibaut Le Mailloux, communicatiedirecteur van het Comité Champagne. Er wordt niet alleen steeds meer en verder uitgevoerd, maar de markt raakt ook meer gediversifieerd. Zo werd in 2016 8,6% meer roséchampagne uitgevoerd en 4,7% meer ‘cuvées de prestige’.

Binnen de Europese markt zijn onder meer Nederland en Italië stevige groeilanden, buiten Europa stijgt vanuit alle hoeken van de wereld de vraag om champagne met onder meer een toename van 25,4% in Nieuw-Zeeland, 15,1% in Zuid-Afrika, 14,2% in Zuid-Korea en 12% in Mexico. Champagneconsumenten tonen een groeiende belangstelling voor steeds zeldzamere en prestigieuze cuvées.