VRM legt boetes op aan Eén en VTM

door
Belga
Leestijd 1 min.

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM), de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, legt Eén en VTM respectievelijk boetes van 5.000 euro en 2.500 euro omdat ze de regels niet nageleefd hebben. Eén krijgt 5.000 euro boete omdat het de regelgeving over het uitzenden van sponsorboodschappen niet nageleefd heeft. De VRM stelde vast dat bij het programma "Mag ik u kussen?" twee sponsorboodschappen werden uitgezonden die niet in overeenstemming waren met de geldende regelgeving. "De sponsorvermeldingen blijken een wervend karakter te hebben, de kijker wordt rechtstreeks aangespoord tot consumptie." Bij het bepalen van de sanctie hield de VRM naar eigen zeggen rekening met het feit dat al eerder gelijkaardige inbreuken werden vastgesteld bij de VRT.

VTM krijgt dan weer een boete van 2.500 euro omdat bij een sponsorboodschap en een reclamespot voor "Kinder" het gestileerde logo van een tandenborstel ontbrak dat overeenkomstig het Mediadecreet moet worden getoond bij commerciële communicatie voor suikerhoudend snoepgoed. Medialaan betwist de inbreuk niet en wijt deze aan een vergetelheid.

bron: Belga