Eurocommissaris begroet terugbetaling of omboeking voor gedupeerde passagiers Ryanair

Eurocommissaris begroet terugbetaling of omboeking voor gedupeerde passagiers Ryanair

Vliegtuigmaatschappij Ryanair heeft terugbetaling of omboeking voorzien voor 98 procent van de passagiers wier vlucht werd geschrapt in september of oktober. “Een positieve ontwikkeling”, zo reageerde eurocommissaris voor Vervoer Violeta Bulc in het Europees Parlement in Straatsburg.
Omwille van problemen met de werkroosters van piloten moest Ryanair in september en oktober 2.100 vluchten schrappen. De annulaties treffen honderdduizenden passagiers. Ryanair deelde mee dat het bedrijf intussen 98 procent van de gedupeerden heeft terugbetaald of omgeboekt naar een andere vlucht.

“Een positieve ontwikkeling”, zo reageerde Bulc vanuit het Europese halfrond. Volgens haar is intussen ook de terugbetaling of omboeking geregeld voor 75 procent van de passagiers die het slachtoffer zijn van de annulering van nog eens 18.000 vluchten tijdens het winterseizoen.



Bulc had Ryanair aangeschreven om de lagekostenmaatschappij erop te wijzen dat ze gedupeerde passagiers volledige en correcte informatie moest verstrekken over hun rechten. De eurocommissaris houdt ook contact met nationale toezichthouders, die de passagiersrechten moeten afdwingen. Ze begroette alvast het optreden van de Britse regulator, die Ryanair duidelijk had gemaakt dat ze passagiers ook omboekingen via concurrenten moest aanbieden.

Europese regels verplichten maatschappijen om hun klanten terug te betalen of een andere vlucht aan te bieden bij annuleringen. De passagiers kunnen ook aanspraak maken op een extra schadevergoeding, maar enkel op voorwaarde dat hun vlucht minder dan twee weken voor vertrek wordt geschrapt.

Ivo Belet (CD&V) betreurt dat het vaak mank loopt met de afdwinging van de Europese passagiersrechten. “Passagiers zijn zich meestal te weinig bewust van hun rechten en bovendien is het systeem waarlangs ze klacht kunnen indienen veel te ingewikkeld. Luchtvaartmaatschappijen weten dit en maken hier misbruik van.”

Net als andere sprekers vroeg Belet een betere afdwinging van de regels, met meer bevoegdheden voor nationale bemiddelingsinstanties. “Momenteel kunnen alleen dossiers ingediend worden voor vluchten die vertrekken vanuit het desbetreffende land. Dus als je als Belg vanuit Italië naar België reist, kun je niet terecht bij je eigen bemiddelingsinstantie. Dat is ronduit absurd.”

Volgens linkse Europarlementsleden illustreert de hele episode rond Ryanair vooral de sociale en ecologische keerzijde van het lagekostenmodel in de luchtvaart. “Het is tijd dat de Europese Unie stopt met het aanmoedigen van dit model, dat resulteert in sociale dumping, en een einde maakt aan subsidies ervoor”, haalde het groene parlementslid Karima Delli uit.

bron: Belga