Vlaams Kenniscentrum Mediawijsheid viert 5-jarig bestaan

Vlaams Kenniscentrum Mediawijsheid viert 5-jarig bestaan

Mediawijs, het Vlaamse Kenniscentrum Mediawijsheid, heeft in Brussel zijn 5-jarige bestaan gevierd. Met de uitreiking van 5 M-Awards zette Mediawijs al wie in Vlaanderen zich bezighoudt met het creatief en kritisch omgaan met media en ICT in de bloemetjes. In 2012 was de conceptnota Mediawijsheid van de Vlaamse regering een kantelpunt voor Mediawijsheid in Vlaanderen. Die nota vormde het startschot voor het Kenniscentrum Mediawijsheid en in 2013 en 2015 versterkte Vlaams minister van Media Sven Gatz de werking ervan. Mediawijs startte of ondersteunde in vijf jaar meer dan 70 mediawijze acties, zoals vormingen, campagnes, overlegplatformen en onderzoeken. Het aantal organisaties in Vlaanderen die erkennen aan mediawijsheid te werken, steeg tussen 2012 en 2017 van 122 tot ongeveer 500.

Het kenniscentrum reikte donderdag vijf prijzen uit. De M-Award voor Mediawijs Educatief Project ging naar “Mediacoach: een opleiding voor duo’s met en zonder beperking” van Konekt en Digipolis. Deze opleiding helpt mensen met een beperking en hun begeleid(st)ers om deel te nemen aan de digitale wereld. Met “Able to include” won de hogeschool Thomas More de M-Award voor Mediawijze Mediaproductie. In het project werkten 100 mensen met een verstandelijke beperking aan apps om sociale media toegankelijker te maken.



De M-Award voor Mediawijs Schoolproject werd uitgereikt aan “Samen digitaal en mediawijs aan de slag” van het Sint-Theresia College in Kapelle op den Bos. Leerlingen, leerkrachten bedachten de actie “Stop kwetsen met pesten” en er werden lessen, trajecten en infomomenten voor leerlingen en ouders voorzien over media en opvoeding.

Het onderzoek “Sexy detectie! ? Monitoring van seksueel grensoverschrijdend gedrag onder adolescenten op sociale netwerksites” van Kathleen Van Royen van de Universiteit Antwerpen kaapte de M-Award voor Mediawijs Onderzoek weg. Dat doctoraat analyseerde online seksueel grensoverschrijdend gedrag, de verschillende manieren om dat aan te pakken en de rol van sociale netwerksites daarbij.

De M-award voor Mediawijs Beleid tot slot ging naar Tonuso vzw voor hun beleidsdocument voor de welzijnssector.

bron: Belga