Twitter test berichten van 280 tekens

Twitter onderzoekt de mogelijkheid om berichten te verlengen tot 280 tekens. Het bedrijf hoopt op meer gebruikers door langere berichten mogelijk te maken.

Tweeten is een uitdaging. Je moet een boodschap overbrengen in een erg beperkt aantal tekens. Voor sommigen zijn die 140 tekens een uitdaging, voor anderen een beperking. Twitter lijkt daar iets aan te doen. Vanaf nu kan een beperkt testpubliek tweets van 280 tekens de wereld insturen.



Japans alfabet

Japanners hebben minder ruimte nodig om zich uit te drukken omdat hun taal minder tekens vereist, waardoor de beperking van 140 tekens voor hen minder problematisch is. Opmerkelijk genoeg heeft Twitter ontdekt dat men in Japan de microblogsite vaker gebruikt. Bij 1op de 11 Engelstalige tweets had de gebruiker alle 140 tekens nodig, tegenover slechts een op de 250 Japanse tweets. “In landen waar de gebruikers al hun gedachten kwijt kunnen, wordt dan ook extra vaak getweet”, zegt Twitter. Omdat Japanse, Koreaanse en Chinese tweets geen ruimtegebrek hebben, krijgen zij niet de 280 tekens.

De aanpassing moet meer adverteerders lokken. Twitter groeit nog wel, maar het gaat beleggers niet snel genoeg terwijl het sterke concurrentie ervaart van Snapchat en Instagram. Dat Twitter altijd een maximum van 140 tekens hanteerde, komt doordat het oorspronkelijk de bedoeling was tweets te sturen via sms. Sms-berichten kunnen maximaal 160 tekens lang zijn. Twitter gebruikte 140 daarvan voor de boodschap en reserveerde de overige twintig tekens voor de gebruikersnaam.

Reacties

Zoals wel vaker bij veranderingen, waren er heel wat negatieve reacties van twitteraars. Nog veel meer internauten reageerden met een kwinkslag. “Waarom moet Twitter de lengte van berichten uitbreiden naar #280tekens? Als je je niet kan uitdrukken in 140 tekens ben je duidelijk een sul”, zei iemand. “De 280 tekenslimiet is een afschuwelijk idee. De schoonheid van Twitter is net dat het je dwingt om je gedachten beknopt uit te drukken (1/47)”, reageerde iemand anders, verwijzend naar de gewoonte om een uitspraak te spreiden over meerdere tweets.