M-tickets bij De Lijn zitten in de lift

door
Belga
Leestijd 1 min.

Een jaar na de lancering van de m-tickets heeft De Lijn er een kwart miljoen van verkocht, zo stelt de vervoersmaatschappij. De verkoopcijfers nemen bovendien maand na maand toe, en ook het aantal aanbieders breidt uit. Het m-ticket is een vervoersbewijs dat je via je smartphone aankoopt, en is het voordeligste individuele vervoersbewijs dat De Lijn aanbiedt. Het kost 1,80 euro en is goed voor 60 minuten onbeperkt overstappen. Dat is 1,20 euro goedkoper dan een biljet bij de chauffeur, en 35 cent goedkoper dan een sms-ticket.

De verkoop van de tickets stijgt elke maand, met records in juli en augustus. Zo lag de verkoop in augustus met 35.000 m-tickets drie keer hoger dan begin dit jaar.

Om een m-ticket te kunnen aanvragen, moet je eerst de app van een leverancier van m-tickets installeren en je eenmalig registreren. De Lijn verwacht dat het aantal aanbieders de komende maanden zal verdubbelen tot acht. Momenteel kunnen particulieren hun m-ticket aankopen via MediaMedics (in samenwerking met Paypal) en Be-Mobile, bedrijven kunnen dat via XXImo en Olympus Mobility.

Met digitale voervoerbewijzen als het m-ticket verliezen reizigers en chauffeurs geen tijd door de transactie, en blijft de hoeveelheid cash zo laag mogelijk. Sms-tickets en m-tickets zijn samen goed voor bijna twee derde van de losse vervoerbewijzen.

bron: Belga