Fashion, een populaire switch voor New Yorkse kaders

Op zijn 39ste heeft Eric Steffen zichzelf heruitgevonden als kleermaker. In de kelder van een rijhuisje in Brooklyn installeerde de voormalige bankier een snijtafel en rollen denim en fluweel.
door
marketing
Leestijd 2 min.

Of zijn bedrijfje Fitted Underground succesvol zal zijn, is verre van zeker. Maar in New York, waar fashion alomtegenwoordig is, is Eric niet de enige. Duizenden jonge wolven uit de financiële of gerechtelijke wereld dromen van een creatievere job. En ze hebben het voordeel dat ze genoeg geld hebben om hun kans te wagen.

Mond-tot-mondreclame

“Ik deed mijn job echt graag. Het snelle tempo, de combinatie van vaardigheden…”, zegt Steffen. ”Maar ik werkte niet graag voor een bedrijf waarvan het businessmodel enkel bestaat uit zoveel mogelijk waarde creëren voor de aandeelhouders. Productiviteit was mijn belangrijkste eigenschap. Geweldig voor een machine, maar niet voor een mens.”

Waarom confectie? Eric vond nooit broeken die geschikt waren voor de benen van een voormalig American footballspeler. Nadat hij zijn eerste kostuum op maat had laten maken, wou hij niets meer weten van prêt-à-porter.

Zonder enige ervaring begon hij aan zijn opleiding. Eerst met een privécouturier, daarna aan het Fashion Institute of Technology. In april 2014 nam hij ontslag bij J.P. Morgan. Bijna drie jaar later heeft hij enkel via mond-tot-mondreclame een honderdtal klanten. Hij hoopt binnenkort zijn broeken te kunnen factureren aan de ‘marktprijs', ongeveer 400 dollar (335 euro) per stuk. Dan kan hij personeel in dienst nemen. Hij is vast van plan een “holistischer” bedrijf op te bouwen, waar iedereen wint: werknemers, klanten, investeerders en leveranciers. “En niet enkel de aandeelhouders.”