Failing Forward: Zij leerden uit hun fouten

« Ik liet de moed zakken »

Wesley Lorrez, 39 (links)
Oprichter en zaakvoerder bij PegagusApps

Wat doe je?

“Samen met mijn 20 medewerkers maken we software en apps op maat van bedrijven zoals Worldline Atos, Barco en Atlas Copco. Opvallend is dat onze ontwikkelaars thuiswerken. Ze kiezen ook hun werkuren. Maandelijks vergaderen we in onze chalet in Anzegem.”

Wat liep er mis?



“Negen jaar geleden verkochten we video’s aan bezoekers van een pretpark, zoals de souvenirfoto’s. Ze konden zo hun ritje in de rollercoaster thuis herbeleven. Na een eerste succes in Boudewijnpark investeerden we 800.000 euro in pretparken. Helaas kochten weinig mensen een video omdat er zoveel te koop is in parken. Het werd ons faillissement.”

Wat heb je geleerd?

“Ik liet zelf de moed zakken op een crisisvergadering. Ik gaf openlijk toe dat ik er door zat. Hierdoor lieten mijn aandeelhouders het ook afweten. Daaruit leerde ik dat ik geen belangrijke meeting meer mag houden als ik diep zit. Eerst moet ik er zelf bovenop geraken. Aandeelhouders wensen een sterke trekker aan het hoofd van een bedrijf.”


« Help! Administratie »

Isabelle Dumortier, 28 (midden)
Oprichtster en zaakvoerster bij The Tutu Shop

Wat doe je?

“Nadat ik veel reacties kreeg op foto’s waarop ik een tutu droeg, begon ik in mei 2016 met Tutu-shop.com. Daarnaast open ik regelmatig pop-upstores, momenteel in Knokke. Na acht maanden had ik meer dan 5.000 tutu’s verkocht. Ik leid het bedrijf en mijn zes personeelsleden.”

Wat liep er mis?

“Als 18-jarige had ik mijn eerste webshop, met pilotenmateriaal. Ik nam een werknemer in dienst maar was er nog niet klaar voor. Ik verkocht de webshop, en begon websites voor anderen te bouwen. Maar het liep administratief en met de RSZ mis. Ik was onervaren en niet voldoende op de hoogte van wat de Belgische administratie met zich meebrengt.”

Wat heb je geleerd?

“Ik weet sinds toen dat een boekhouder de financiële planning niet doet. Hij kijkt in het verleden. Ik doe nu nauwkeuriger de administratie. Verder is communicatie ontzettend belangrijk, ook bij moeilijkheden. Je kan, bijvoorbeeld, om betalingsuitstel of het opsplitsen van een rekening vragen, als het nodig is. Je oogst meer begrip dan je denkt.”


« Af en toe op mijn bek »

Soe Nsuki, 29 (rechts)
Stand-upcomedian en journalist voor Charlie

Wat doe je?

“Ik ben nu vijf jaar stand-upcomedian. Daarnaast schrijf ik en maak ik filmpjes voor Charlie magazine. Hiermee kom ik het grootste deel van het jaar rond. In de zomer werk ik bij in een leuke bar. Zo heb ik sinds mijn 15de alle mogelijke jobs gedaan. Enkel dingen die ik graag doe, anders lukt het me niet.”

Wat liep er mis?

“Natuurlijk ga je als komiek af en toe op je bek. Ik, bijvoorbeeld, tijdens mijn eerste optreden in Nederland. Ik was vier maanden bezig met allemaal goede optredens, tot ze plots niet lachten. Ik deed mijn voorbereide set, maar niemand reageerde. Ondertussen vroeg ik me vooral af wat er toch mis was.”

Wat heb je geleerd?

“Uit mijn eerste mislukte optreden leerde ik dat ik niet bang mag zijn om mensen in de zaal te vragen naar hun beroep, hun dag… De connectie met het publiek is belangrijk. Zo leer ik uit elk optreden wel iets. Dankzij mensen die me omringen en coachen, groei ik in mijn carrière.”