Vlaanderen krijgt commerciële radiozender voor vrouwen

door
Belga
Leestijd 2 min.

Vlaams minister van Media Sven Gatz heeft vier nieuwe commerciële radiozenders erkend. Het gaat om zogenaamde netwerkradio's, radio's met een voornamelijk stedelijke dekking. Naast S-Radio van SBS, bekend van tv-zenders VIER en VIJF, komt er ook een zender die zich richt op vrouwen. Die zender, HIT!, zal onder meer samenwerken met het magazine Flair.

De plannen voor de netwerkradio's, die passen binnen de bredere hervorming van het Vlaamse radiolandschap, lekten donderdag al grotendeels uit. Er waren vier plekjes te verdelen. Voor die vier plekjes zijn tien kandidaturen ingediend. De vier 'gelukkigen' hebben elk een eigen profiel.

Zo mikt S-Radio, de radiozender van SBS (het moederbedrijf van VIER en VIJF) op een breed publiek. De SBS-zender zal 24 uur per dag, zeven dagen op zeven uitzenden. Muziek wordt afgewisseld met nieuws, informatie en entertainment. Daarnaast zal de zender HIT! (CFM) zich vooral richten op een vrouwelijk publiek. "De zender richt zich op de leefwereld en interesses van actieve (stedelijke) vrouwen en hun gezinnen", luidt het. De zender is alvast van plan samen te werken met magazines zoals Flair.

De derde netwerkradio, VBRO (Vrije Brugse Radio Omroep), krijgt een duidelijk Nederlandstalig profiel en zal zich richten op de liefhebbers van het populaire Vlaamse levenslied. De zender wil ook aandacht hebben voor theater, stand-up comedy, film en literatuur.

De vierde licentie gaat naar Stadsradio Vlaanderen (BG-Consulting). Die zender wil vooral "de brug slaan tussen de lokale radio en de landelijke". Bedoeling is onder meer om niet alleen algemene journaals uit te zenden maar ook elk uur provinciaal en stedelijk nieuws.

bron: Belga