Minister Liesbeth Homans bekroont zes projecten van sociale huisvestingsmaatschappijen

door
Belga
Leestijd 2 min.

Vlaams minister van Wonen Liesbeth Homans (N-VA) heeft in Brussel sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM's) bekroond voor hun "beste praktijken" op zes verschillende domeinen, zoals woningkwaliteit, betaalbaarheid en klantvriendelijkheid. Zonnige Kempen (Westerlo) gaat met twee certificaten naar huis, Ninove-Welzijn, SBK (arrondissement Antwerpen), De Mandel (Roeselare) en SNMH in Sint-Niklaas elk met één. De uitreking is een initiatief van de Visitatieraad SHM's, en vond voor de vierde keer plaats. Enkele jaren geleden stelde de Visitatieraad voor om bij de visitaties van sociale huisvestingsmaatschappijen op zoek te gaan naar goede praktijken en die een voorname plaats te geven in hun visitatierapporten. "Op die manier kan men een mooie bijdrage leveren aan het helpen verspreiden van deze goede praktijken onder de SHM's in Vlaanderen en vinden deze praktijken als inspirerende voorbeelden ook sneller ingang in de sector", is te horen op het kabinet van Homans. Een beste praktijk is voor de Visitatieraad "figuurlijk de overtreffende trap van een goede praktijk". Die laatste is dan weer een "werkwijze (...) die aantoonbaar resultaat heeft opgeleverd en die in een bepaalde context een zeer effectieve en efficiënte aanpak is gebleken".

Voor het domein "beschikbaarheid van woningen" had Zonnige Kempen de beste praktijk, met woningen die aangepast waren aan nieuw-samengestelde gezinnen. Voor zijn Communicatiemiddel voor Energiekost en integrale woonkwaliteit op Maat van de huurders won Zonnige Kempen opnieuw, in het domein "betaalbaarheid". "Kwaliteit van woningen en woonomgeving" was voor Ninove-Welzijn en hun "Levenslang Wonen in de Wijk".

De Antwerpse Sociale Bouw- en Kredietmaatschappij wint binnen "sociaal beleid" voor hun "landelijke sociale actie". De Mandel wint de "interne controle en financiële leefbaarheid" en de Sint-Niklase Maatschappij voor de Huisvesting tot slot wordt met een methodische aanpak huisbezoeken bekroond binnen het domein "klantvriendelijkheid".

bron: Belga