Heropbouw van één van de ondergelopen sporen begonnen

Heropbouw van één van de ondergelopen sporen begonnen

Spoorwegbeheerder Infrabel is begonnen met de heropbouw van een eerste spoor tussen de stations Brussel-Noord en Brussel-Schuman. De opruimings- en herstellingswerken aan de twee sporen die door een waterleidingbreuk onder water liepen, verloopt volgens schema. De heropening staat nog altijd gepland op maandag 18 september. Na de opruimingswerken van het zand en de modder afgelopen weekend werd de schade aan de sporen duidelijk. De ballast, dat is de steenlaag die voor de stabiliteit van de sporen zorgt, moet over 700 meter, de volledige lengte die onder water liep vervangen worden. De schade aan de spoorbedding, de laag onder de ballast, valt mee en moet vervangen worden over een lengte van 300 meter. Ook dat deel werd afgelopen weekend uitgegraven. “Vandaag kunnen we aan één spoor al beginnen met de heropbouw van de bedding en de rest van het spoor”, vertelt Infrabel-woordvoerder Frederic Petit.

“Wat we wel in het oog moeten houden zijn de weersomstandigheden, want die zijn niet zo gunstig en dat bemoeilijkt het werk. In de zone onder het zinkgat was er bijvoorbeeld extra waterdoorsijpeling als gevolg van de regen.”



De timing van de hervatting van het spoorverkeer blijft zoals vooropgesteld 18 september. Tot die tijd geldt de alternatieve treinregeling. Het treinverkeer tussen Brussel, Namen en Luxemburg wordt vanaf Ottignies omgeleid via Leuven en Brussel-Noord. Reizigers kunnen op vertoon van hun treinticket een MIVB-ticket krijgen.

bron: Belga