Reclameborden bespieden shoppers - "Big Brother komt akelig dichtbij, dit kan niet"

door
Belga
Leestijd 1 min.

Staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer (Open Vld) is tegen digitale reclameborden die met een ingebouwde camera het passerende publiek in de gaten houden. "Big Brother komt akelig dichtbij, (dit) kan absoluut niet voor mij", zegt hij. De Backer vraagt een onderzoek door de Privacycommissie. Multinational JCDecaux plaatste de reclameborden in verschillende Belgische winkelcentra, schrijft De Morgen vandaag. Hij probeert zo interesante info voor adverteerders te verzamelen. Staatssecretaris De Backer is niet opgezet met de praktijk. "Reclameborden die mensen bespieden zonder hun toestemming? Big Brother komt akelig dichtbij. Kan absoluut niet voor mij", schreef hij al op Twitter. De Backer vraagt aan de Privacycommissie om een onderzoek te starten.

De Privacycommissie denkt dat de praktijk in strijd is met de wet en zal contact opnemen met JCDecaux. "Niemand kan ons vertellen waar het precies voor dient of hoe die beelden worden geanonimiseerd. Blijkbaar ben je dus herkenbaar", zei voorzitter Willem Debeuckelaere in De Ochtend op Radio 1. "Het rammelt langs alle kanten met de privacywetgeving."

bron: Belga