Niet significante snelheidsstijging na verwijderen snelheidsborden buiten bebouwde kom

door
Belga
Leestijd 2 min.

De beslissing van de Vlaamse regering om de snelheidsborden met 70 kilometer per uur te verwijderen op de wegen buiten de bebouwde kom heeft geleid tot een "niet significante stijging van het snelheidsgedrag". Dat blijkt uit een thesis van Alexander Vissenaekens, een van de laureaten van de TML (Transport & Mobility Leuven) Thesisprijs 2017 die op 9 oktober wordt uitgereikt. Sinds januari 2017 geldt op de Vlaamse wegen buiten de bebouwde kom een snelheidslimiet van 70 kilometer per uur. Die nieuwe norm maakte een einde aan de vroegere - vrij absurde - situatie waarbij 90 km/u eigenlijk de norm was, maar waarbij Vlaanderen bezaaid was met borden die een limiet van 70 km/u oplegden. Sinds begin 2017 is 70 km/u dus de algemene regel en is Vlaanderen gestart met de verwijdering van zo'n 30.000 70 km/u verkeersborden.

Alexander Vissenaekens, student aan de Universiteit Hasselt, heeft in zijn thesis onderzocht in hoeverre de verwijdering van die borden een impact heeft op de snelheid op die bewuste wegen. Het is namelijk wetenschappelijk aangetoond dat bestuurders in Vlaanderen systematisch te snel rijden op 70 km/u wegen.

Uit tests op 30 wegen - zowel voor als na 1 januari 2017 - blijkt dat het verwijderen van de borden heeft geleid tot een "niet significante stijging van het snelheidsgedrag". "Op individuele wegen worden grotere variaties vastgesteld. Deze variaties kunnen niet worden toegeschreven aan één specifieke omgevingsfactor. Een complementair onderzoek gericht op Vlaamse gewestwegen wordt aanbevolen", luidt het.

Verder blijkt uit het onderzoek dat de bestuurders zich op korte termijn vlot aangepast hebben aan de afwezigheid van de borden. "Het verwijderen van snelheidsborden op lokale wegen kan dan ook doorgezet worden. Het verwijderen van de snelheidsborden heeft het gewoontegedrag van wegbestuurders op Vlaamse wegen buiten de bebouwde kom niet verstoord".

bron: Belga