Hervormingsplan De Lijn – “Niet enkel versnellen om te versnellen”

Hervormingsplan De Lijn - "Niet enkel versnellen om te versnellen"

Reizigersorganisatie TreinTramBus kan zich over het algemeen vinden in de hervorming van De Lijn zoals die in De Morgen staat beschreven, maar maakt wel enkele kanttekeningen. Zo mag het openbaar vervoer niet enkel versnellen om te versnellen, maar moet ook gekeken worden naar waar de reizigers staan, zegt woordvoerder Jan Vanseveren. De Lijn gaat voor een gelaagd openbaarvervoernet, met een kernnet van bussen en trams dat in de steden opereert of snel bepaalde centra verbindt, en een aanvullend net dat de mensen naar die corridors moet brengen. Het aanvullend net kan bestaan uit bussen van De Lijn, maar ook andere initiatieven, zoals busjes van gemeenten, OCMW’s en rusthuizen. Om alles in goede banen te leiden, wil De Lijn een soort overkoepelende taxicentrale oprichten.

“De reizigers hebben er baat bij dat de bus sneller is, maar de bussen maken vandaag kronkels om een bepaalde reden”, aldus Vanseveren, die erop wijst dat de lijnen vaak via dorpskernen of rusthuizen rijden. “Er moet dan ook gekeken worden naar waar de reiziger staat.” Het nieuwe plan zal ertoe leiden dat mensen meer moeten overstappen. “Niet iedereen houdt van overstappen, zeker de mensen die minder mobiel zijn”, stelt Vanseveren.



Tot slot vreest TreinTramBus voor een versnippering door de inzet van initiatieven van de gemeenten. “Die zullen door de gemeenten zeer verschillend worden georganiseerd. Het mag niet zo zijn dat de mensen informatie moeten opzoeken op de websites van 308 verschillende gemeenten”, aldus Vanserveren. “Wij pleiten voor één bron van communicatie en één tarief.”

bron: Belga