“De Lijn moet niet enkel versnellen om te versnellen”

De Lijn gaat vervoersmodel volledig omgooien
Belga / S. Zouini

De reacties op de hervorming van het vervoersaanbod van De Lijn naar een gelaagd systeem zijn gemengd. TreinTramBus vreest voor het openbaar vervoer buiten de steden.

De vervoersmaatschappij De Lijn is van plan om haar vervoersaanbod volledig anders te gaan opbouwen. In het nieuwe hervormingsplan, dat De Morgen kon inkijken, wordt een gelaagd vervoersnet voorgesteld. Daarbij vormt het treinnet van de NMBS de bovenste laag, gevolgd door snelle verbindingen met de tram of bus tussen belangrijke centra en steden. Om de reizigers naar die snelle corridors te brengen, rekent De Lijn op allerhande vervoersmodi, waaronder een eigen taxicentrale.

“We lopen achter op andere landen”



Reizigersorganisatie TreinTramBus kan zich over het algemeen vinden in de hervorming, “maar men mag niet enkel versnellen om te versnellen”, zegt woordvoerder Jan Vanseveren. Het nieuwe plan zal ertoe leiden dat mensen meer moeten overstappen. “Niet iedereen houdt van overstappen, zeker de mensen die minder mobiel zijn.”

“Dit is wat ons betreft een besparingsoefening”, stelt Jan Coolbrandt van het ACV. “Hierdoor zal er een verminderd aanbod zijn in de afgelegen gebieden.”

De taxisector is voorstander van collectief vervoer met minibusjes. “We zijn daar al tien jaar op aan het wachten, en lopen achter op andere landen”, aldus Pierre Steenberghen van de Nationale groepering van ondernemingen met taxi- en locatievoertuigen met chauffeur (GTL). “In Nederland rijden de taxi’s voor 50% voor het openbaar vervoer.”