Loketten in 33 treinstations minder vaak open

BELGA PHOTO ERIC LALMAND

Vanaf 2 oktober zullen de loketten in 33 stations in België minder vaak bemand zijn. Spoorwegmaatschappij NMBS heeft beslist om ze ’s namiddags en/of tijdens het weekend te sluiten, omdat reizigers hun ticket steeds vaker kopen aan een automaat. 

Eerder dit jaar was al gebleken dat de automaten het populairste verkoopkanaal zijn geworden voor treintickets. In mei werd 47% van de tickets aan een automaat aangeschaft, tegenover 42,5% aan een loket.

Te weinig werk



Door die evolutie hebben loketmedewerkers op sommige momenten te weinig werk. De NMBS spreekt in dat verband van een inactiviteitsgraad van meer dan 60%. De spoorwegmaatschappij verkiest in zo’n geval de loketten op de minst drukke momenten te sluiten en haar middelen “in te zetten waar deze het meest nodig zijn voor de reiziger”.

Concreet worden vanaf 2 oktober de loketten tijdens het weekend volledig gesloten in de stations van Eeklo, Harelbeke, Lede, Liedekerke, Menen, Ninove, Rochefort-Jemelle, Ronse, Spa, Waver en Wezet. In de week zullen de loketten ’s namiddags niet langer open zijn in Aalter, Binche, Eeklo, Geel, Genk, Heist-op-den-Berg, Ieper, Izegem, Marloie, Ronse, Tubeke en Welkenraedt.

Op weekenddagen kan je ’s namiddags niet meer aan het loket terecht in Ciney, Dinant, Geraardsbergen, Libramont, Mol, Oudenaarde, Turnhout, Waregem en Zottegem. In Luttre en Knokke (enkel tijdens het laagseizoen) zijn de loketten vanaf 2 oktober enkel nog ’s voormiddags open, en in Landen ten slotte verdwijnt de maandagnamiddagopening.

Hulp bij automaten

De NMBS benadrukt dat de openingstijden van de wachtzaal in de betrokken stations niet veranderen. Ze belooft ook dat in de betrokken stations in september een verkoopbediende bij de automaat zal staan om mensen te begeleiden.

Een deel van de betrokken loketmedewerkers vertrekt zoals gepland met pensioen, de anderen krijgen een andere functie binnen de NMBS.

Oudere generatie

Reizigersvereniging TreinTramBus zegt de economische argumentatie te begrijpen, maar wijst er ook op dat de beslissing slecht nieuws vormt voor een groep van reizigers, “vaak de iets oudere generatie”, die minder goed overweg kan met internet en automaten. “Sommige mensen hebben graag advies bij de vele verschillende soorten kaartjes die de NMBS aanbiedt”, zegt Kees Smilde van TreinTramBus. “Voor hen is de beperking van menselijke aanwezigheid een gemis.”

“Moeten digibeten, andersvaliden en reizigers met vragen dan hopen op hulp van anderen voor een ticket?”, vraagt ACOD Spoor zich op zijn beurt af. De socialistische vakbond betreurt dat de persoonlijke dienstverlening aan de reizigers verder wordt afgebouwd. Hij wijst erop dat automaten niet automatisch het goedkoopste ticket voor een reis afleveren en dat ze “te vaak defect zijn door storingen of ten gevolge van vandalisme”.

Die laatste bewering wordt door de NMBS alvast ontkend. “De automaten in de betrokken stations zijn gemiddeld 99,5% van de tijd beschikbaar”, aldus de maatschappij.

“Geef loketbediendes juist meer taken”

Ook David Geerts, Kamerlid voor sp.a, vreest dat de maatregel de reizgers zal treffen. “Als je de loketten op bepaalde tijdstippen sluit, zullen er ook op andere tijdstippen minder mensen gebruik maken van het loket en zullen ook de loketten die nog af en toe open zijn op termijn in aanmerking komen voor sluiting”, stelt hij. “Dat is voor occasionele reizigers, ouderen en mensen met een beperkte mobiliteit een slechte evolutie.”

Hij stelt voor om de loketbediendes juist meer taken te geven. “Vorm het loket om tot een mobiliteits-, info-, en verkooppunt waar de reiziger terechtkan voor alle vormen van mobiliteit”, aldus Geerts. “Het station moet een ontmoetingsplek zijn, een plek waar ruimte is voor andere activiteiten.”