Reclame voor Vaderdag moet van de buis in Australië wegens “te politiek getint”

Reclame voor Vaderdag moet van de buis in Australië wegens "te politiek getint"

In Australië is commotie ontstaan rond een televisiereclame voor Vaderdag. De reclameboodschap, die de nadruk legt op hoe belangrijk een vader is in het leven van zijn kinderen, wordt beschouwd als “te politiek getint”. In Australië woedt momenteel volop het debat rond het homohuwelijk. In de reclame is een vader te zien die een slaapliedje zingt voor zijn kind. Hoewel gelijkaardige spots de afgelopen jaren nooit problemen hebben opgeleverd, oordeelde toezichthouder FreeTV Australia dat de reclame van de groep Dads4Kids “politiek” materiaal bevat.

In Australië woedt momenteel volop het debat rond het huwelijk voor mensen van hetzelfde geslacht. Het land maakt zich op voor een referendum per brief over de kwestie en de gemoederen zijn bij zowel voor- als tegenstanders verhit.



Dads4Kids liet eerder al weten dat vaders essentieel zijn in het leven van kinderen en is van oordeel dat een huwelijk van mensen van hetzelfde geslacht de rechten van die kinderen schendt. Volgens FreeTV Australia mag de reclame enkel nog worden uitgezonden als er expliciet melding wordt gemaakt dat het gaat om een advertentie van Dads4Kids. Die kan de aanpassing niet meer doorvoeren voor Vaderdag, nu zondag in Australië, en dus moet de reclame verdwijnen van de buis.

Het al dan niet toelaten van het homohuwelijk staat al een tiental jaar op de Australische politieke agenda. Volgens opiniepeilingen is 60 procent van de Australiërs voor het homohuwelijk. Tegenstanders van een volksstemming menen echter dat veel jonge mensen, die niet geregistreerd zijn als kiezer, vergeten zullen worden, en dat het systeem vatbaar is voor verkiezingsfraude.

Verschillende parlementsleden, zoals de conservatieve ex-premier Tony Abbott, hebben al laten weten dat ze tegen de legalisering van het homohuwelijk zullen stemmen, zelfs al stemt het volk voor.

bron: Belga