Antwerpen lanceert sensibiliseringscampagne rond kinderen in het verkeer

Antwerpen lanceert sensibiliseringscampagne rond kinderen in het verkeer

De Antwerpse lokale politie en de stad Antwerpen hebben vandaag een campagne gelanceerd om aandacht te vragen voor de veiligheid van schoolgaande kinderen in het verkeer. “Word ook mijn maat op straat” laat vier bekende Antwerpenaren en vier acteurs en actrices uit de populaire jeugdserie “Ghost Rockers” kinderen begeleiden op weg naar school. Samen met de campagne wordt een reeks tips gepresenteerd die kinderen in het verkeer best in het achterhoofd houden. De campagne werd uiteraard niet toevallig gelanceerd op de eerste schooldag, een dag waarop heel wat ouders hun kinderen (voor het eerst) door het verkeer naar school laten gaan en daar niet altijd even gerust in zijn. “Kinderen zijn de meest kwetsbare groep op de openbare weg: ze verplaatsen zich vooral te voet of met de fiets en hebben vaak minder ervaring in het verkeer”, stellen politie en stad Antwerpen. “Door hun onzekerheid en mogelijke onverwachte bewegingen is extra voorzichtigheid in het verkeer aangewezen.”

De campagne “Word ook mijn maat op straat” legt de focus op hoffelijkheid in het verkeer ten opzichte van kinderen. Acht bekende koppen geven daarbij het goede voorbeeld: Marie Verhulst, Tinne Oltmans, Matthew John Michel en Justine De Jonckheere van “Ghost Rockers”, en de bekende Antwerpenaren Eline De Munck (actrice en onderneemster), Adil El Arbi (regisseur en Slimste Mens), Sihame El Kaouakibi (oprichtster van jongerenorganisatie Let’s go Urban) en Zoë Van Gastel (ATV). Zij waren vrijdagochtend in alle vroegte op verschillende Antwerpse kruispunten te vinden.



Ouders krijgen ook een aantal tips mee om aan hun kinderen door te geven. Dat gaat van evidente regels als goed naar links, rechts en weer naar links kijken voor het oversteken tot oogcontact zoeken met bestuurders om zeker te zijn dat ze je gezien hebben.

bron: Belga