Toekomstige Havenlaan krijgt toch parkeerplaatsen, maar geen busstrook

Toekomstige Havenlaan krijgt toch parkeerplaatsen

Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet heeft eind juli een aangepaste stedenbouwkundige vergunning ingediend voor de heraanleg van de Havenlaan. Daarin is er toch plaats voor 82 parkeerplaatsen en verdwijnt de voorziene busstrook. De planning om de werken te beginnen in 2018 en te beëindigen tegen eind 2019 wijzigt niet. “In de nieuwe vergunning hebben we rekening gehouden met de verschillende opmerkingen en vragen van de gemeenten”, stelt minister Smet in een persbericht. Zo was er veel kritiek op het verdwijnen van de meer dan 400 parkeerplaatsen langs de Havenlaan. Tussen de bomenrij aan de kant van Tour & Taxis wordt daarom nu toch plaats gemaakt voor 82 parkeerplaatsen. Het parkeren van de vrachtwagens zal georganiseerd worden op de Vilvoordsesteenweg.

De kasseien worden zoals gepland nog steeds vervangen door asfalt. Tussen het Saincteletteplein en de Picardstraat komt een rijstrook in beide richtingen, aangevuld met extra voorsorteerstroken aan de kruispunten. Het gedeelte tussen de Picardstraat en de Claesensstraat behoudt vier rijstroken, zodat de industriële functie met veel vrachtverkeer wordt behouden. De ingeplande aparte busstrook verdwijnt dan weer.



“Na onderzoek en overleg blijkt dat er momenteel geen nood is aan een aparte busstrook”, klinkt het. Hoewel het busplan tegen 2020 wel mikt meer dan op 30 bussen in het spitsuur rond Tour & Taxis.

De fiets blijft ook een belangrijk onderdeel van de heraanleg, met een eenrichtingsfietspad naast Tour & Taxis en een fietspad in beide richtingen naast het kanaal.

bron: Belga