Ongevraagde sms’en kunnen stevige duit kosten

Ongevraagde sms’en kunnen stevige duit kosten
AFP / M. Fedouach

Verrassing: op je telecomfactuur staan plots enkele ongevraagde sms’en gefactureerd. En duur gefactureerd. Wat te doen?

Hoe intens je ook staart naar je factuur en hoe hard je je hersenen ook pijnigt, je kan je onmogelijk herinneren dat je je hebt ingeschreven voor die waarzeggersdienst per sms. Een dienst die je elke dag 2 euro per sms kost. Op het einde van de maand loopt de factuur aardig op. En van die sms-diensten bestaan er veel. Van nuttig tot compleet overbodig: vervoersbewijzen, banktransacties, spelletjes, wedstrijden, het weerbericht, dating… Soms schrijf je je in zonder het te weten. Consumentenorganisatie Test-Aankoop wordt overspoeld met klachten.

Heb jij ook een probleem? Dit kan je ondernemen:

  1. Identificeer de serviceprovider.
    Die moet op de factuur staan. Vaak gaat het om nummers die bestaan uit vier cijfers. Maar niet alle operatoren zijn ijverige leerlingen. Proximus en Base geven niet altijd de nodige informatie (soms enkel het nummer) of verwijzen naar hun website om de serviceprovider op te sporen. Orange en Telenet geven wel gedetailleerde info over de identiteit van de provider.
  2. Betwist de factuur.
    De operator is maar een tussenschakel tussen provider en klant, en is niet verantwoordelijk voor wat jij beschouwt als een facturatiefout. Je moet het bedrag dus betwisten bij de serviceprovider zelf, als je je nooit hebt ingeschreven voor zijn sms-dienst. Het is dan aan hem om te bewijzen dat je je wel degelijk hebt ingeschreven. Zo niet, dan mag hij die sms’en uiteraard niet factureren. Als je betwisting aanvaard wordt, dan bestaat de terugbetaling vaak uit een korting op je volgende factuur.

Hoe annuleer je zoiets?



Er zijn drie oplossingen:

  1. Sms STOP naar het nummer in kwestie
  2. Vraag aan je operator om die betalende dienst(en) te blokkeren
  3. Bel de serviceprovider

Met een optie op je smartphone kan je de ontvangst van die sms’en wel blokkeren. Maar dat voorkomt alleen dat je ze leest, niet dat ze verstuurd en dus gefactureerd worden.

Wil je een klacht indienen? Mail de Ethische Commissie voor de Telecommunicatie ([email protected].be) of dien een klacht in via de website van Test-Aankoop.

U kunt het volledige artikel lezen in de digitale versie van Test Aankoop. Download de app Test Aankoop Digitaal, te vinden in de App Store en de Google Play Store.