Helft van de Belgen zoekt in winkel naar vlees van bij ons

Helft van de Belgen zoekt in winkel naar vlees van bij ons
Belga / M. Anciaux

Meer dan negen op de tien Belgen zegt geen neen tegen een stuk vlees op zijn bord. Steeds vaker wordt daarbij de voorkeur gegeven aan Belgische producten.

De Belg is geboren met een baksteen en een biefstuk in de maag. Zowat elke landgenoot – 96% – lust wel eens een stukje vlees, blijkt uit een onderzoek in opdracht van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM). En de keuze valt meer en meer op een product van eigen bodem.



Zo’n 49% van de Belgen zal in de winkel de oorsprong van het vlees nakijken op het etiket. Dat is een stijging van 12% ten opzichte van 2012. Van iedereen die belang hecht aan de afkomst van zijn biefstuk, kiest de overgrote meerderheid (95%) voor een Belgisch lapje vlees. Zij worden overtuigd door de kwaliteit en de beperkte impact op het milieu, ten gevolge van de nabijheid van het product.

De smaak is doorslaggevend

Uit het onderzoek blijkt ook dat Vlamingen de grootste vleeseters zijn van het land. Ongeveer 91% legt het minstens twee keer per week op zijn bord. Dat is beduidend meer dan het nationaal gemiddelde van 83%.

De hoofdreden om voor ribbetjes of kip te kiezen is nog steeds de smaak, geeft drie op de vijf bevraagden aan. Zo’n 96% kiest een specifiek stukje vlees omdat het er lekker uitziet, 83% vindt het bovendien ook belangrijk hoe het versneden is.

Ook gezondheid is voor de Belg een belangrijke reden om voor vlees te kiezen. Ruim twee derde (68%) vindt dat het deel moet uitmaken van een evenwichtig voedingspatroon.