NMBS breidt betalingsopties app uit

NMBS breidt betalingsopties app uit
Belga / D. Waem

De NMBS wil zo snel mogelijk haar app compatibel maken met Bancontact, Paypal en de applicaties van KBC en Belfius. Het bedrijf werkt ook aan een geïntegreerd systeem voor klachten.

Wat houdt de uitbreiding in?

Treinreizigers zullen binnenkort hun ticket gemakkelijker kunnen betalen via de NMBS-app. De betalingsmogelijkheden worden uitgebreid met Bancontact, Paypal en de Belfius- en KBC-app. Momenteel werkt het programma van de spoorwegmaatschappij enkel met kredietkaarten zoals Visa. Heel wat reizigers, waaronder veel studenten, beschikken niet over zo’n kaart. “Nochtans is dat net een groep die je makkelijk overtuigt om hun vervoersbewijs via de app te kopen”, aldus Kamerlid Inez De Conick (N-VA).

Wanneer wordt die gelanceerd?



De spoorwegmaatschappij wil de update zo snel mogelijk doorvoeren. Het originele doel was om het in de zomervakantie klaar te krijgen, maar de NMBS wil zich daar niet op vastpinnen. Woordvoerder Bart Crols spreekt over “de komende maanden”.

Wat staat er nog op til?

De plannen van de NMBS stoppen niet bij een uitbreiding van de betalingsmogelijkheden. De applicatie zal in de toekomst ook beschikken over widgets voor je favoriete reistrajecten en een smart rating-systeem voor negatieve ratings. Met dat laatste wil de spoorwegmaatschappij beter begrijpen wat de oorzaak van de kritiek is. De introductie van de nieuwigheden is voor na de afwerking van de uitbreiding van de betalingsmiddelen.

Op lange termijn is de NMBS bezig met de toevoeging van notificaties in geval van veiligheidswaarschuwingen. De vervoersmaatschappij overweegt ook om het mogelijk te maken om abonnementen online te verlengen. Een timing daarvoor is er nog niet.

(xvdl)