‘Bigfoot Jr’: Belgische computeranimatie van internationaal niveau

Bigfoot Jr
Foto Impuls Pictures

Zeven lange animatiefilms op nog geen tien jaar tijd, wat het Brusselse productiebedrijf nWave presteert, is niet mis. Na onder meer ‘Fly Me to the Moon’ en ‘Flits en het Magische Huis’ pakken regisseur Ben Stassen en Jérémie Degruson nu uit met ‘Bigfoot Jr’. Het dolle avontuur toont hoe een tienerjongen, Adam, probeert uit te vissen wat er met zijn vader is gebeurd. Het spoor leidt naar een groot bos en een mythisch wezen.

Waar komt het idee voor ‘Bigfoot Jr’ vandaan?

Ben Stassen: “We kregen het script via een Amerikaanse contactpersoon en we vonden het heel goed. Je merkt dat ‘Bigfoot Jr’ geschreven is door mensen met ervaring, die momenteel bezig zijn met twee sequels op ‘The Nut Job’. Ze weten hoe je sterke personages en goeie gags creëert.”

Jérémie Degruson: “Visueel was het project ook interessant omdat het verhaal zich in drie heel gevarieerde omgevingen afspeelt. Je hebt de stad waar Adam woont en naar school gaat, je hebt het bos met de dieren en je hebt het hoogtechnologische hoofdkwartier van de schurk. We kregen de kans om dingen te doen die we nooit eerder hadden gedaan. Dat plaatst ons ook voor de nodige uitdagingen en dwingt ons om onze grenzen te verleggen. In dit geval was met name het bos een zware klus.”

Is het plezieriger om een sterk script te regisseren?

Degruson: “Absoluut. Je voelt het ook bij de teams die aan de film meewerken. Als ze het een goed verhaal vinden, hebben ze meer zin om hun steentje bij te dragen en zichzelf te overtreffen. Ze zijn meer gemotiveerd en geïnspireerd. Je medewerkers zijn eigenlijk je eerste publiek en als zij zin hebben om te volgen, is dat al een goed teken dat je bezig bent met iets wat de moeite loont.”

Hoe kiezen jullie de look van jullie personages? In principe is om het even welke tekenstijl mogelijk, maar het valt op dat veel animatiefilms uiteindelijk toch voor een gelijkaardige visuele stijl gaan. Hoe komt dat?

Degruson: “Daar is een goeie reden voor. We houden van een soort bijgestuurd realis-me. Heel gestileerde beelden zijn prima voor een kortfilm maar ik vind het moeilijker om de kijker te laten meeleven met een personage dat er te onrealistisch uitziet. Vooral bij computeranimatie is dat zo. Heel extreme visuals zien er soms geweldig uit op papier, maar als je ze wil laten bewegen, werkt het plots niet meer. Om het een hele film vol te houden, ben je verplicht om conservatiever te werk te gaan.”

Stassen: “Hyperrealisme is ook een beetje ons huismerk. We proberen om dicht bij de werkelijkheid te blijven, zeker in de decors. De bossen in ‘Bigfoot Jr’ zien er bijvoorbeeld heel realistisch uit. Om coherent te blijven, ontwerpen we dus ook personages die genoeg aansluiten bij de realiteit. Een wasbeer moet op een echte wasbeer lijken en een eekhoorn op een echte eekhoorn. De vacht van de beer gedraagt zich als een echte berenvacht. Veel animatiemakers redeneren zo, en dan krijg je inderdaad een bepaalde uniformiteit. Maar dat vind ik niet erg.”

Bigfoot Jr
Impuls Pictures

Je zou het niet zeggen als je hem ziet, maar net zoals jullie vorige films heeft ‘Bigfoot Jr’ maar 20 miljoen gekost. Hoe komt het dat een Amerikaanse animatiefilm als ‘Cars 3’ meer dan acht keer zoveel kost?

Stassen: “Er zijn veel elementen die een rol spelen, zoals het aantal verschillende decors, hoe gedetailleerd elk decor is, de tijd die je uittrekt om beslissingen te nemen en het aantal personages. Er zitten behoorlijk wat personages in ‘Bigfoot Jr’, maar het blijft beheersbaar. In veel animatiefilms spreken we over een veelvoud van dat aantal. Je moet het echt in het oog houden, want voor je het weet, zit je met vijf extra personages die je moet animeren en lopen de kosten pijlsnel op. Het is altijd zoeken naar de grens tussen wat haalbaar is en wat niet.”

Moeten jullie dan veel schrappen in de films die jullie maken?

Stassen: “Soms moet je compromissen sluiten, ja. Ik kan je een concreet voorbeeld geven voor ‘Bigfoot Jr’. Oorspronkelijk begon het verhaal in het Witte Huis, met een scène waar de president absoluut een doeltreffend haargroeimiddel wou om aantrekkelijk te zijn voor de volgende verkiezingen. Daarom pompt hij militaire subsidies in een geheim haargroeipro-ject. Het was een kleine scène van 2,5 minuten maar wel spectaculair, met helikopters en een massa volk. Alleen had het ons 20% van ons budget gekost om die ene scène te draaien, en dus hebben we beslist om haar te schrappen. Ze paste niet in ons budget. Soms moet je zulke beslissingen durven nemen. Al moet ik zeggen dat we deze keer min of meer hebben gerealiseerd wat op papier stond. Bij ‘Robinson Crusoe’, onze vorige film, was dat anders. Daar hebben we stevig moeten snoeien om alles betaalbaar te houden. We hadden oorspronkelijk 22 personages in gedachten en finaal bleven er maar een vijftal meer over.”

Ruben Nollet

RECENSIEOVERZICHT
Bigfoot Jr