Deliveroo gaat situatie werknemers klantendienst regulariseren

door
Belga
Leestijd 1 min.

Koerierdienst Deliveroo gaat de situatie regulariseren van de werknemers van de klantendienst, van wie de meerderheid ontslagen is wegens de verhuis van dat callcenter naar Madagaskar. Dat meldt Martin Willems, vakbondssecretaris bij CNE, na een ontmoeting met de directie van het bedrijf. Ook de grieven van de koeriers kwamen tijdens de ontmoeting aan bod. Prestaties van de werknemers van de klantendienst tot 23.00 uur en in het weekend geven normaal gezien recht op extra loon. Maar daar zijn onregelmatigheden vastgesteld, aldus de vakbondsman. Uiteindelijk werd hiervoor vrijdag een financiële regeling getroffen.

Gisteren hadden verschillende Deliveroo-koeriers in Brussel geprotesteerd tegen de verhuis van het callcenter naar Madagaskar, en tegen hun arbeidsvoorwaarden. Zo eisen de 'bikers' onder andere dat het bedrijf zou tussenkomen in hun materiaalkosten en dat zij die als zelfstandige werken zouden kunnen genieten van een verzekering.

Volgens Willems ontkende Deliveroo het bestaan niet van een aantal problemen. Het bedrijf gaf aan "in constant overleg" te staan met zijn koeriers. "De deur staat steeds open om ons te ontmoeten en bezorgdheden of suggesties te delen om onze dienstverlening te verbeteren", klinkt het bij de onderneming.

Deliveroo benadrukte dat de meeste koeriers studenten zijn onder het statuut Smart, die gedekt zijn door een verzekeringscontract. Zelfstandigen zouden slechts 10 procent uitmaken van de bikers.

bron: Belga