‘War for the Planet of the Apes’: De meester van de performance capture

Planet of the Apes: De meester van de performance capture
Foto R.V.

Wat hebben Gollum uit ‘The Lord of the Rings’, kapitein Haddock uit ‘Kuifje’, King Kong en Caesar uit ‘Planet of the Apes’ gemeen? Ze werden allemaal met brio gespeeld door dezelfde Brit: Andy Serkis. In ‘War for the Planet of the Apes’, de derde episode in de SF-serie over de strijd tussen mens en intelligente aap, kruipt hij opnieuw in de behaarde huid van Caesar, de leider van de opstandige dieren. Met de hulp van een technologie die steeds belangrijker wordt: performance capture.

1. Serkis de acteur

Bij performance capture levert de acteur de bewegingen, de expressies, het hart en de ziel van het personage. De computer vult het buitenste laagje aan. De acteur hult zich in een pak met allemaal sensoren (ook op zijn gezicht), de computer registreert alle veranderingen en zet die over op een digitaal personage. “Performance capture is een technologie die je de mogelijkheid biedt om een digitaal kostuum en digitale make-up te dragen”, vat Andy Serkis het samen. “Eigenlijk is het precies hetzelfde als anders, behalve dat je kostuum en make-up gemaakt zijn uit pixels in plaats van fysiek materiaal.” Er bestaat met andere woorden een ruwe versie van ‘War for the Planet of the Apes’ waar Serkis en zijn collega’s ronddraven in speciale outfits.

2. Serkis de artiest



Als Andy Serkis vandaag te boek staat als de beste performance capture-acteur ter wereld dankt hij dat niet alleen aan het feit dat hij de eerste was. Het klopt dat hij met zijn vertolking als Gollum in ‘The Lord of the Rings’ baanbrekend werk leverde. Toen Serkis auditie deed, had regisseur Peter Jackson een acteur in gedachten die het personage een stem en wat algemene bewegingen zou geven. Serkis maakte echter zoveel indruk dat Jackson besliste om Gollum helemaal op zijn fysiek en vertolking te enten. De scène waar Serkis Gollums schizofrene karakter uitbeeldt, is ook vandaag adembenemend om te zien. Geen wonder dat James Cameron achteraf Serkis’ hulp inriep om aan de cast van ‘Avatar’ uit te leggen hoe het procedé precies werkt.

3. Serkis de zakenman

Andy Serkis mag dan wel zeggen dat hij ook graag gewone rollen speelt, uiteindelijk is performance capture wel zijn broodwinning. Sinds 2012 staat hij in Londen trouwens mee aan het hoofd van een heuse performance capture-studio, The Imaginarium. “We ontwikkelen onze eigen films,” legt hij uit, “maar we leveren ook consulting en diensten voor films en games van andere productiebedrijven.” En zelfs voor het theater. Vorig jaar werkte The Imaginarium samen met de Royal Shakespeare Company voor een opvoering van ‘The Tempest’, waarbij de geest Ariel in het stuk via performance capture live transformeerde in een enorme harpij of 27 verschillende verschijningen tegelijk. Allemaal dankzij een speciaal kostuum waar de sensoren onzichtbaar ingebed zitten. Het mag duidelijk zijn: de technologie evolueert razendsnel en the sky is the limit. En Serkis? Die doet vrolijk verder. De komende jaren zien we hem terug in onder meer ‘Star Wars’, ‘Jungle Book’ en ‘Black Panther’.

Ruben Nollet
@rubennollet

RECENSIEOVERZICHT
War for the Planet of the Apes