“We zijn de vertegenwoordigers van de festivalgangers”

Alex Stevens en Mathieu Fonsny stellen het programma van Dour samen
Foto N. Debacker

Dour is als een monster dat je moet temmen. We kunnen ons wel inbeelden dat zo’n affiche een moeilijke puzzel is. Alex Stevens en Mathieu Fonsny, de twee programmamakers van dit complexe systeem, leggen ons uit wat hun werk inhoudt.

Programmamaker zijn van een festival met zo veel bands is iets waar je 24 uur per dag mee bezig bent, wanneer je naar de radio luistert, wanneer je op het internet surft…

Mathieu Fonsny: «Het is meer dan alleen bands zoeken, het is vooral een attitude of ingesteldheid. Als ik naar een concert ga, gaat 50% van mijn aandacht naar wat er in de zaal gebeurt.”



“Ik kijk naar wat de mensen drinken, wanneer ze reageren, of ze talrijk, jong, oud enz. zijn. We zijn een gemeenschap van liefhebbers van alternatieve muziek en alles kan ons op de een of andere manier beïnvloeden, zelfs kleding.»

Alex Stevens: «We zijn weliswaar niet verkozen, maar we zijn de vertegenwoordigers van de festivalgangers. We proberen zo veel mogelijk met hen te praten, op hen af te stappen. Daardoor kunnen we begrijpen hoe de muziek en de subgenres evolueren. Ik vind dat we de dingen moeten oppikken voor ze eraan komen.”

“Op een festival in de Verenigde Staten anderhalf jaar geleden zag ik dat de Engelstalige rap aan het boomen was. We kozen er dus voor om dat onderdeel zo veel mogelijk in het programma op te nemen omdat we de energie konden voelen. Maar dat is allemaal gebaseerd op een gevoel.»

Waarom die overvloed aan bands?

Alex: «Toen het festival ontstond, wilde Carlo Di Antonio (bedenker van het festival en vandaag Waals minister, red.) op zoek gaan naar alle subgenres die nergens anders te zien waren. In het begin was er veel Franse rock. Daarna waren we een van de eersten die hiphop introduceerden.”

“Door een partnerschap met Fuse aan te gaan, introduceerde hij tijdens de jaren negentig ook de elektromuziek. Hij bouwde ook een reggaescene uit, want die was er vroeger niet. Zo koos hij voor alles wat anderen niet gebruikten. Na verloop van tijd is dat uitgegroeid tot het soort evenwicht dat we vandaag hebben. Nu zit het in onze genen.»

Hebben jullie twee of drie favorieten?

Mathieu: «Ik hou vooral van Belgische hiphop, van Roméo Elvis tot Zwangere Guy. Het is een beetje afgezaagd want er wordt veel over gepraat, maar je moet het ijzer smeden als het heet is. De mensen moeten begrijpen dat er iets aan het gebeuren is bij ons.”

“Mijn andere favoriet is AZF, een Parijse dame met hooliganneigingen. Haar techno is keihard, maar daarnaast is ze een zachtaardige vrouw. Ze is een goede vertegenwoordigster van alles wat tegencultuur is. Daarnaast is er ook nog Cocaïne Piss, pure rock.»

Alex: «Ik wil graag Alex Cameron vermelden. We hebben hem tijdens een verkenning in Austin gezien. Hij heeft echt klasse. We zijn zeer tevreden over zijn aanwezigheid. Voor het eerst staat er ook een accordeonist, Mario Batkovic, op het programma. Hij maakt verbazingwekkende indiemuziek. Tot slot hou ik erg veel van de garagerockband Twin Peaks – we komen in het nieuws (lacht).»

Pierre Jacobs