Welk type Facebookgebruiker ben jij?

Wereldwijd loggen maandelijks zo'n 2 miljard mensen in op Facebook. Maar waarom doen ze dat eigenlijk? Volgens Amerikaanse onderzoekers zijn de gebruikers onder te verdelen in vier categoriëen.
door
Maarten
Leestijd 1 min.

Hoofdonderzoeker Tom Robinson van de Brigham Young University in de Verenigde Staten schotelde Facebookgebruikers een reeks stellingen voor, om zo te achterhalen waarom ze inloggen op de populaire website. Uit de antwoorden distilleerde hij vier groepen:

1. Relationship builders

Deze gebruikers zitten op Facebook om hun bestaande sociale contacten te onderhouden en te versterken. Ze gebruiken het als een aanvulling op het 'echte' leven en communiceren vooral met hun vrienden en familie.

2. Selfies

In tegenstelling tot relationship builders gebruiken selfies de website vooral om zichzelf te promoten en aandacht, likes en comments te oogsten. Ze willen een bepaald imago projecteren, of dat nu overeenstemt met de werkelijkheid of niet.

3. Town criers 

Deze gebruikers zijn niet geïnteresseerd in het delen van foto's, verhalen of informatie over zichzelf. Ze willen iedereen op de hoogte houden van wat er gaande is. Ze posten nieuwsartikels en kondigen events aan, maar hechten weinig belang aan hun eigen profielpagina.

4. Window shoppers

Net als town criers posten window shoppers zelden of nooit persoonlijke informatie. Ze willen vooral volgen wat anderen doen. Beschouw het als het online equivalent van op een terras zitten en naar mensen kijken.

Robinson benadrukt wel dat de meeste Facebookgebruikers niet exact binnen één categorie vallen.