Voedingssector engageert zich voor minder kinderreclame op sociale media

Voedingssector engageert zich voor minder kinderreclame op sociale media

Vijfenvijftig bedrijven uit de voedingssector beloven dat ze reclame voor kinderen jonger dan 12 jaar op sociale media gaan beperken. Ze ondertekenden daarvoor vandaag de uitgebreide ‘Belgian Pledge’. Het gaat onder meer om Delhaize, Colruyt, McDonalds, Mondelez en Ikea Belgium. De Belgian Plegde, een initiatief van de Federatie van de Voedingsindustrie (Fevia), de vertegenwoordiger van de Belgische handel en diensten (Comeos) en de Unie van Belgische Adverteerders (UBA), werd gelanceerd in 2012. Verschillende bedrijven zetten er toen hun handtekening onder en beloofden zo om reclame voor kinderen jonger dan 12 te beperken in de geschreven media, op de radio, op televisie en via het internet.

In de uitgebreide ‘Belgian Pledge’ komen daar nu negen communicatiekanalen bij. Het gaat om bedrijfsprofielen op sociale media, interactieve spelletjes, radio, bioscoop, dvd- en cd-rom, mobile en sms marketing, direct marketing, product placement en outdoor marketing. Bovendien komen er ook 21 nieuwe leden bij, waardoor het totaal aantal bedrijven dat zijn handtekening onder de ‘Belgian Pledge ‘ heeft gezet, uitkomt op 55.



“Kinderen surfen en zijn al op zeer jonge leeftijd aanwezig op het internet. Ze gamen, sms’en en bekijken meer video’s online. Ook daar engageren we ons nu om de kinderen niet te benaderen, ook niet als ze bijvoorbeeld populaire apps downloaden. Daar zullen dus geen advertenties van onze leden opduiken voor producten die niet voldoen aan de criteria van de Belgian Pledge, ook niet in games of interactieve spellen. En evenmin op YouTube”, aldus ook nog Dominique Michel, ceo van Comeos.

bron: Belga