Mediahuis-CEO noemt overname TMG "zwaarste klus ooit"

door
Belga
Leestijd 2 min.

Gert Ysebaert, de CEO van uitgeverij Mediahuis, blikt zaterdag in een interview met De Tijd en enkele Nederlandse kranten terug op de strijd met de Nederlandse mediamiljonair John de Mol om de overname van Telegraaf Media Groep (TMG). Ysebaert noemt die overname "de zwaarste klus ooit". Volgens Ysebaert is het nu "tijd om vrede te sluiten". De overname van TMG door Mediahuis hangt al lange tijd in de lucht, maar kwam er niet zonder slag of stoot. Ook John de Mol, de Nederlandse miljonair achter de holding Talpa, aasde immers op de eigenaar van De Telegraaf. De Mol lanceerde een week geleden nog een openbaar overnamebod, waarbij hij 6,50 euro per aandeel biedt: een halve euro meer dan Mediahuis. Toch wijst alles erop dat Mediahuis het haalt: de Belgische uitgever en de familiale holding van de Nederlandse familie van Puijenbroek hebben samen al 61 procent van TMG in handen. Voor het bod van Mediahuis geldt nog een formele na-aanmeldingstermijn tot 2 juli. Tot dan kan wie zijn aandelen nog niet heeft verkocht, dat alsnog doen.

Ysebaert hield zich lange tijd afzijdig in het overnameverhaal, en reageert nu voor het eerst. Volgens de CEO moet John de Mol zijn strijd staken. "Als ik hem was, zou ik afronden. Het is tijd om vrede te sluiten. Maar de ervaring leert me dat John de Mol en Talpa niet per se naar ons luisteren", zegt hij. Ysebaert kan er "mee leven" dat de Mol "op korte termijn" aanwezig blijft als minderheidsaandeelhouder. "Op lange termijn ga ik ervan uit dat de hele zaak uitklaart en amper nog een voetnoot waard zal zijn."

Volgens de Mediahuis-CEO is het ook niet ondenkbaar dat Talpa en Mediahuis in de toekomst samenwerken in het Nederlandse medialandschap. "Maar dan moet er een basis van vertrouwen zijn. De manier waarop het spel de jongste tijd is gespeeld, geeft weinig reden tot vertrouwen. Dat zal moeten groeien", zegt Ysebaert.

Tot slot licht de CEO ook een tipje van de sluier op over de plannen van Mediahuis met De Telegraaf. De grootste Nederlandse krantentitel verkeert al even in zwaar weer. Vooral de omzet uit printadvertenties laat te wensen over. "Die strategie is voor elke krantenuitgever dezelfde: terwijl je de papieren business zo goed mogelijk blijft runen, moet je de digitale aanwezigheid uitbreiden."

Ysebaert wil de Telegraaf Media Group tegen 2019 uit de rode cijfers halen. "Tegen dan wil ik dat het bedrijf blaakt van gezondheid", klinkt het.

bron: Belga