Hoe VDAB je opleidt met 3D-printers en slimme machines

Foto: Pixabay

Robots, 3D-printers, slimme machines… De vierde industriële revolutie barst los in Belgische ondernemingen. Het effect op wie werk zoekt, is groot. Hoe leidt VDAB je hierin op?

Giovanni Pauwels

Splinternieuwe toestellen en stokoude machines staan vaak naast elkaar in hetzelfde bedrijf. Sectoren zoals chemie en textiel innoveren fors in industrie 4.0. Anderen blijven soms wat achter. Hoe vind je deze spreidstand tussen oud en nieuw ook terug in je VDAB-opleiding?

Meer robots

Robots en technologie nemen repetitieve taken over van mensen. “Een tekening van bijvoorbeeld een auto-onderdeel werd pas na heel wat stappen een echt onderdeel”, legt Giovanni Pauwels (54) uit. Hij is strategisch accountmanager bij VDAB voor technische en industriële sectoren. “Vandaag gaat de tekening rechtstreeks naar de machine, die het stuk maakt.”

Big data

De nieuwste machines produceren bergen data. “Wie deze data goed analyseert, voorkomt pannes of lost ze snel op”, zegt Giovanni. Dat wordt dan ook de hoofdtaak van een technieker. Die moet met big data leren omgaan.”

3D-printers

Voorzichtig duiken 3D-printers op werkvloeren op, ook voor producten in metaal. Het draaien en frezen zoals het traditioneel gebeurt, verdwijnt stilaan. “In onze technische opleidingen leren we de principes van 3D-printen.”

Ook basistechnieken

Toch komen werkzoekenden niet enkel met nieuwe technologie in aanraking. “Na onze opleidingen ben je meteen inzetbaar. We bieden dan ook een combinatie aan van oude en nieuwe technologie.”

Leren in praktijk

Werkplekleren is cruciaal om mensen in opleiding aansluiting te laten vinden met de bedrijfsvloer. “Via werkplekleren krijg je een deel van de opleiding in een bedrijf. Je draait effectief mee”, besluit Pauwels.


Dit artikel wordt u aangeboden door Metro-partner VDAB