Nieuwe vertrekprocedure treinen loopt vertraging op

Nieuwe vertrekprocedure treinen loopt vertraging op

De geleidelijke invoering van een nieuwe vertrekprocedure voor treinen, waarbij die pas vertrekken nadat alle deuren gesloten zijn, wordt met een tweetal maanden verschoven. Bij tests in het station van Dendermonde is immers gebleken dat het technisch systeem nog niet op punt staat, zo werd vernomen bij spoorwegmaatschappij NMBS. In Dendermonde werden in mei statische tests uitgevoerd om de apparatuur te testen. “Daaruit is gebleken dat er nog bugs zitten in het technisch systeem”, zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols. “We kunnen de nieuwe vertrekprocedure pas beginnen testen op de spoorlijnen eens die problemen verholpen zijn.”

Het was de bedoeling om in juni twee tests op te starten op landelijke spoorlijnen (één in Vlaanderen en één in Wallonië), maar die worden nu uitgesteld tot na de zomervakantie. Als alle volgende fases vlot verlopen, zou de nieuwe vertrekprocedure in principe in een zestal maanden worden uitgerold over het volledige spoornet.



Momenteel blijft de deur van de treinbegeleider nog open tot de trein vertrekt. Omdat de trein elk moment in beweging kan komen, mag de treinbegeleider niemand meer laten opstappen, ook niet meer door zijn geopende deur. Dat leidt soms tot incidenten met laatkomers, omdat het af en toe nog een tijdje kan duren alvorens de trein effectief vertrekt. De treinbestuurder moet immers wachten tot het sein op groen staat.

Bij de nieuwe vertrekprocedure wordt eerst het groene sein afgewacht. Zodra dat er is, geeft de treinbegeleider het fluitsignaal, stapt op en sluit alle deuren. Dan laat hij de machinist weten dat hij kan vertrekken.

bron: Belga