Treinreiziger moet niet meer langs loket voor MOBIB-kaart

Treinreiziger moet niet meer langs loket voor MOBIB-kaart
Belga / L. Dieffembacq

De NMBS werkt aan een online tool waardoor reizigers niet meer langs een fysiek loket moeten om een MOBIB-kaart aan te vragen. Ook een samenwerking met het Antwerpse Velo-systeem is in aantocht.

Iedereen die een treinabonnement wil kopen, heeft daarvoor een MOBIB-kaart nodig. Dat is een kaart waarop verschillende soorten vervoerbewijzen kunnen worden opgeladen. Wie zo’n kaart wil, moet dat tegenwoordig nog aanvragen aan een fysiek loket. Maar die praktijk zou in de loop van 2018 verdwijnen.

“Eerste routeplanner, daarna MOBIB”



De NMBS is in de marge van de vernieuwing van haar website bezig met de aanmaak van een online tool om een MOBIB aan te vragen. Dat blijkt uit het antwoord van federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) op een vraag van CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh. “De digitalisering van de MOBIB-kaart is wenselijk”, aldus het parlementslid aan Metro. “Sommige reizigers worden nu gedwongen een reis te ondernemen naar een loket waar nog een bediende aanwezig.”

“Bij de vernieuwing van onze website, focussen we ons eerst op de zaken die veel gebruikt worden, zoals de routeplanner en de ticketverkoop”, zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman. “In de loop van 2018 volgt de MOBIB-kaart.”

Ook het fietsaanbod van de kaart wordt uitgebreid. In het najaar hoopt de spoorwegmaatschappij de samenwerking met het Antwerpse deelfietssysteem Velo te kunnen opstarten. En vanaf eind dit jaar zal je met de kaart ook een Blue-bike kunnen huren.

(xvdl)